Wordz

Muodosta laudalle sanoja ja kerää mukaan bonukset!

Tarvitset Javan

Suuri osa Aapelin peleistä on rakennettu Java-tekniikalla, joka ei ole selaimessasi aktivoituna.

Asennus on kertaluontoinen ja nopea. Sen jälkeen kaikki javapelit ja -sisältö ovat käytettävissäsi sekä Aapelissa, että muualla netissä. Lisätietoa Javasta saat parhaiten Javan kotisivulta.

Aapeliranking 600 + 500 - 599 400 - 499 300 - 399 200 - 299 100 - 199 50 - 99 1 - 49

Mitalit

Wordz

Saatavilla olevat mitalit

  • Kaikki käytetty
    Päätä peli käyttämällä kaikki loput kirjaimesi kun kirjainpussi on jo tyhjä
    5
  • Bonus
    Saa bonuspisteet käyttämällä kaikki seitsemän kirjainta kerralla koska tahansa ensimmäisen vuoron jälkeen
    5
  • Siisti peli
    Voita peli käyttämällä kaikki kirjaimesi ilman että ohitat vuoroasi kertaakaan pelin aikana
    12
  • Selvä voittaja
    Taso: 1 - Voita peli niin että sinulla on vähintään kaksinkertaisesti pisteitä vastustajaan verrattuna (peli pitää pelata niin pitkälle että kirjainpussissa ei enää ole kirjaimia jäljellä)
    5
  • Tasapeli
    Pelaa tasapeli
    10
  • Hyväksikäyttö
    Tee vähintään 7 kirjainta pitkä sana käyttämällä vain yhden uuden kirjaimen
    3
  • Pelipisteet
    Taso: 1 - Saa 100 pistettä pelistä
    2
  • Ensikertalainen
    Taso: 1 - 1 pelattu peli
    1
  • Viimeinen sana
    Voita peli pelaamalla viimeinen sana lopuilla kirjaimillasi siten, että ohitat vastustajan pisteet tämän vuoron aikana.
    10
  • Pitkä sana
    Taso: 1 - Tee vähintään 5 kirjainta pitkä sana
    1
  • Kerroinpeliä
    Taso: 1 - Käytä vähintään 1 kerroin yhteen sanaan omalla vuorollasi
    1
  • Moniajoa
    Pelaa yhtäaikaisesti kymmentä peliä joissa kaikissa pelaajat ovat pelanneet vähintään yhden vuoron (mitali myönnetään saapuessasi peliin)
    2
  • Monisana
    Taso: 1 - Tee vähintään 2 sanaa yhdellä vuorolla
    3
  • Ei ykkösiä
    Tee sana jossa ei ole yhtään yhden pisteen kirjainta tai jokeria
    7
  • Pysy paikalla
    Pelaa peli alusta loppuun poistumatta pelistä tai käymättä edes katsomassa muita mahdollisia käynnissä olevia Wordz pelejä (peli pitää pelata niin pitkälle että pussissa ei enää ole enempää kirjaimia)
    5
  • Aloittelija
    Taso: 1 - Saa 5 pistettä yhdellä vuorolla
    1
  • Kymmenet
    Käytä vähintään 2 kymmenen pisteen kirjainta yhteen sanaan
    7
  • Tripla-tuplakolmonen
    Saa vähintään 33 pistettä per vuoro 3:lla peräkkäisellä vuorolla
    15
  • Kahdesti
    Pelaa sama sana kahdella peräkkäisellä vuorolla samassa pelissä
    3

Peliohjeet

Muodosta laudalle sanoja ja kerää mukaan bonukset!
Tärkeää

Netissä ihmiset voivat esiintyä kenenä tahansa. Älä anna henkilötietojasi kenellekään!
Aapelin ylläpito ei koskaan kysy salasanaasi. Älä anna salasanaasi kenellekään!

Aapelin säännöt

Yleistä

Wordz-peli eroaa muista Aapelin peleistä siten, että pelaajien ei ole välttämätöntä olla pelissä samaan aikaan eikä peliä tarvitse pelata kerralla loppuun. Pelistä voi poistua milloin tahansa ja tulla jatkamaan omia siirtoja juuri silloin kuin itselleen parhaiten sopii. Tämän vuoksi pelit voivat hyvinkin kestää päiviä tai jopa viikkoja. Sinulla voi olla käynnissä useita pelejä samanaikaisesti ja useampia myös samaa vastustajaa vastaan.

Pelin aloitus

Kun saavut peliin, vasemmassa reunassa näkyy lista omista käynnisssä olevista peleistä. Klikkaa peliä jota haluat jatkaa. Voit aloittaa uuden pelin klikkaamalla "Aloita uusi peli" painiketta. Uutta peliä aloitettaessa voit valita haluatko pelata ystävää vai satunnaista vastustajaa vastaan. Huomaa, että ystävää vastaan pelatessa ystävälläsi on mahdollisuus hylätä haasteesi.

Uutta peliä aloitettaessa voit myös valita pelin sanaston kielen. Huomaa että sanastoja ei ole tällä hetkellä saatavilla kaikille kielille. Tämä valinta ei vaikuta pelin ulkoasuun, vaan ainoastaan siihen mitä sanoja pelissä hyväksytään. Jos pelaat peliä esimerkiksi englanti-sanastolla, sanaa "särki" ei hyväksytä koska se on suomenkielinen sana.

Pelin pelaaminen

Pelin tarkoituksena on omalla vuorolla muodostaa pelilaudalle sanoja käyttäen pelilaudan alla olevalla rivillä näkyviä kirjaimia. Voit siirtää kirjaimia pelilaudan ruutuihin raahamalla niitä hiirellä. Kun olet saanut muodostettua sanan, klikkaa "Pelaa" painiketta, jolloin tekemäsi sana tarkistetaan. Jos sanaa ei hyväksytä, on sinulla jäljellä kaksi yrityskertaa. Jos mitään yrittämistäsi sanoista ei hyväksytä, voit ostaa uuden yrityskerran tai ohittaa vuorosi.
Jos sana hyväksytään, saat siitä pisteitä.

Kirjaimien asettelussa pitää noudattaa seuraavia sääntöjä:

  • kaikki pelilaudalle raahatut uudet kirjaimet pitää olla samalla vaaka- tai pystyrivillä
  • pelin ensimmäisen sanan pitää osua laudan keskiruutuun
  • seuraavien muodostettavien sanojen pitää ristetä ainakin yhden laudalla ennestään olevan sanan kanssa
  • laudalle voi muodostua yhdellä pelivuorolla useita sanoja, tällöin kaikkien sanojen pitää olla hyväksyttäviä

Pisteytys

Jokaisella kirjaimella on oma pistemäärä. Pelilaudalla on lisäksi ruutuja, jotka voivat tuplata tai triplata yksittäisen kirjaimen tai koko sanan pistemäärän. Sanan pistemäärä on sen kaikkien kirjaimien yhteenlaskettu pistemäärä - kerrottuna mahdollisilla kirjain- ja sana -kertoimilla. Mikäli sanassa hyödynnetään laudalla jo olevia kirjaimia, myös niiden pisteet ynnätään mukaan - poislukien mahdolliset kerroimista saatavat. Jos käytät vuorollasi kaikki kirjainrivin kirjaimet, saat lisäksi bonuspisteitä. Bonuspisteitä ei tosin saa ensimmäisestä vuorosta.

Aina kun saat muodostetuksi sanan, kirjainriville arvotaan lisää kirjaimia seuraavaa vuoroa varten kirjainpussista - jos siellä vielä on vielä jäljellä. Pussissa olevien kirjaimien lukumäärä näkyy omien kirjainrivin alapuolella.

Jos et saa muodostettua hyväksyttävää sanaa vuorollasi, voit siirtää vuoron vastustajallesi, jolloin voit myös arpoa kirjainriville halutessasi uudet kirjaimet. Näin seuraavalla vuorollasi sanojen tekeminen voi olla helpompaa. Jos näyttää siltä, että olet pelissä auttamattomasti häviöllä, voit myös luovuttaa klikkaamalla oikean alareunan Valkoinen lippu -painiketta.

Jokerilaatat

Välillä pelissä tulee vastaan laatta missä ei ole mitään kirjainta tai pistearvoa, nämä ovat jokereita. Kun siirrät jokerilaatan laudalle omalla vuorollasi, saat valita siihen vapaasti minkä kirjaimen tahansa. Jokerilaatoista saa kuitenkin aina 0 pistettä.

Kun jokerilaattaa on käytetty jonkin sanan pelaamiseen, siihen asetettua kirjainta ei voi enää vaihtaa. Laatta kuitenkin pysyy kentällä pelin loppuun aivan kuten muutkin pelatut kirjaimet, mutta jokerin pistearvo pysyy nollana.

Pelin päättyminen

Peli voi päättyä kolmella eri tapaa:

  1. Toiselta pelaajalta loppuu kirjaimet. Tällöin toisen pelaajan jäljellä olevien kirjainten yhteispistemäärä vähennetään häneltä ja ynnätään sille, keneltä kirjaimet loppuivat. Voittaja on se, jolla on enemmän pisteitä - ei siis välttämättä se, joka pelasi viimeisen vuoron.
  2. Molemmat pelaajat siirtävät pelivuoronsa vastustajalle kolme kertaa peräkkäin. Pelin voittaa se pelaaja kummalla on enemmän pisteitä.
  3. Pelaaja luovuttaa ja tällöin toinen pelaaja voittaa pistemääristä riippumatta. (Peli luovuttaa automaattisesti jos vastustaja ei ole tehnyt siirtoa 2 päivän (satunnainen vastustaja) tai 8 päivän (ystävä) sisällä)

Päättyneet pelit näkyvät omassa pelistassa vielä tovin, ennenkuin ne siivotaan pois näkyvistä.