Sanapeli

Löydä sanoja yhdistämällä kirjaimia.

Tarvitset Javan

Suuri osa Aapelin peleistä on rakennettu Java-tekniikalla, joka ei ole selaimessasi aktivoituna.

Asennus on kertaluontoinen ja nopea. Sen jälkeen kaikki javapelit ja -sisältö ovat käytettävissäsi sekä Aapelissa, että muualla netissä. Lisätietoa Javasta saat parhaiten Javan kotisivulta.

Suositukset

Aapeli suosittelee

Sanapeli

Ennätykset
Valitse aika  

Peliohjeet

Löydä sanoja yhdistämällä kirjaimia.
Tärkeää

Netissä ihmiset voivat esiintyä kenenä tahansa. Älä anna henkilötietojasi kenellekään!
Aapelin ylläpito ei koskaan kysy salasanaasi. Älä anna salasanaasi kenellekään!

Aapelin säännöt

Pelin kuvaus

Kaikkien sanaseppojen toivepeli, jossa vasemmalla hiiren painikkeella tunnistetaan kirjaimet ja oikealla hyväksytään löydetty sana. Sanavaihtoehtoja on yli 200 000!

Pelin aloittaminen

Klikkaa oikeassa alakulmassa olevaa "Aloita peli"-painiketta.

Pelaaminen

Pelin tarkoitus muodostaa ruudulla olevista vierekkäisistä kirjaimista sanoja. Valitse kirjaimia klikkaamalla niitä vasemmalla hiirenpainikkeella. Kun sana on valmis, klikkaa oikeaa hiirenpainiketta tai välilyöntiä tarkistaaksesi sanan. Mikäli peli hyväksyy tekemäsi sanan, kirjaimet katoavat, niiden yläpuolella olevat kirjaimet tippuvat alaspäin ja pelialueen yläosaan tulleet tyhjät alueet korvataan uusilla kirjaimilla. Kun olet saanut 10 sanaa muodostettua, pääset seuraavalle tasolle missä kirjaimet ovat hieman hankalampia ja aikaa sanojen tekemiseen on hieman vähemmän.

Peli loppuu jos et ehdi muodostaa uutta sanaa annetun aikarajan puitteessa. Jäljellä oleva aika näkyy ruudun oikeassa reunassa, alemmassa laatikossa. Samassa laatikossa näkyy myös paljonko sinulla on pisteitä yhteensä, montako sanaa olet pelin aikana saanut tehtyä ja monesko taso on menossa.

Peli hyväksyy perusmuodossa olevia (esimerkiksi "pelata" mutta ei "pelaan") suomenkielen sanoja, monikkomuodot (esimerkiksi "pelit") ja monia tunnettuja erisnimiä. Sanat voivat olla 2-20 merkkiä pitkiä ja hyväksyttäviä sanoja on yli 250 tuhatta.



Pisteytys

Sanoista saatavat pisteet lasketaan seuraavasti: Sanaan käytettyjen kirjaimien arvo lasketaan yhteen ja tämä kerrotaan sanan pituudella. Esimerkiksi sanan "tiikeri" arvo olisi (1+1+1+2+1+3+1)*7 = 70 pistettä. Valitut kirjaimet, kirjaimien yhteisarvo, sanan pituus ja sanan arvo näkyvät ruudun oikeassa yläkulmassa. (Pelissä tähän mennessä saadut arvokkaimmat sanat näet täältä.)

Ensimmäisen tason jälkeen pelialueelle saattaa silloin tällöin ilmestyä myös hopeisia tai kultaisia kirjaimia. Näitä kirjaimia voi käyttää sanoissa aivan normaalisti mutta niiden käyttö myös moninkertaistaa sanasta saatavat pisteet. Hopeakirjain kaksinkertaistaa ja kultakirjain kolminkertaistaa sanan pisteet. Yhdessä sanassa voi käyttää myös useampia hopea- tai kultakirjaimia. Esimerkiksi yllämainittu "tiikeri"-sana hopeisella T-kirjaimella ja kultaisella R-kirjaimella olisikin jo 70*2*3 = 420 pisteen arvoinen. (Pelissä tähän mennessä eniten pisteitä keränneet sanat näet täältä.)



Lisätoiminnot

Pelin alareunassa oikealla on kaksi valintalaatikkoa:

Animaatiot (oletuksena päällä)
Tällä valinnalla voit valita animoidaanko kirjamien katoaminen, tippuminen ja ilmestyminen ruudulla vai tapahtuuko kaikki silmänräpäyksessä. Peli näyttää animaatioiden kanssa hienommalta mutta animaatiot saattavat toimia hitaasti joillain erittäin vanhoilla koneilla. Animaatiot eivät kuluta sanojen tekemiseen varattua aikaa!

Kirjainten arvo (oletuksena poissa päältä)
Tällä voit valita näkyykö kirjaimien arvo kunkin kirjaimen vieressä pelialueella.



Pelistä poistuminen

Klikkaa oikeassa alakulmassa olevaa "Poistu"-painiketta.