Liukumiinat

Selvitä missä liukumiinat sijaitsevat!

Tarvitset Javan

Suuri osa Aapelin peleistä on rakennettu Java-tekniikalla, joka ei ole selaimessasi aktivoituna.

Asennus on kertaluontoinen ja nopea. Sen jälkeen kaikki javapelit ja -sisältö ovat käytettävissäsi sekä Aapelissa, että muualla netissä. Lisätietoa Javasta saat parhaiten Javan kotisivulta.

Suositukset

Aapeli suosittelee

Liukumiinat

Ennätykset
Valitse aika Valitse pelitapa  

Peliohjeet

Selvitä missä liukumiinat sijaitsevat!
Tärkeää

Netissä ihmiset voivat esiintyä kenenä tahansa. Älä anna henkilötietojasi kenellekään!
Aapelin ylläpito ei koskaan kysy salasanaasi. Älä anna salasanaasi kenellekään!

Aapelin säännöt

Pelin kuvaus

Lehmät ovat irti ja miinoittaneet koko nurmen! Selvitä missä liukumiinat sijaitsevat klikkaamalla ruutuja ja merkitsemällä hiiren oikealla klikkauksella "varmat" alueet!



Pelin aloittaminen

Voit valita mieleisesi vaikeustason pelille kolmesta vaihtoehdosta: Helppo, normaali ja vaikea. Kun viet hiiren vastaavan vaikeustason painikkeen päälle, näet ruudulla myös kaikkien aikojen 10 parasta kyseisellä vaikeustasolla pelattua peliä. Klikkaa painiketta aloittaaksesi pelin.



Pelaaminen

Pelin tarkoituksena on löytää kaikki liukumiinat niityltä joka on jaettu ruudukoksi. Kukin ruutu esittää tutkimatonta aluetta. Aloita peli klikkaamalla mitä tahansa ruutua jolloin osa niitystä avautuu. Osa avautuneesta niitystä on puhtaan vihreää mutta osassa avautuneista ruuduista on numero 1-8. Kyseinen numero ilmoittaa montako liukumiinaa on kyseisen ruudun ympärillä olevissa 8 naapuriruudussa. Näiden numeroiden avulla on tarkoitus päätellä missä vielä tutkimattomissa ruuduissa on liukumiina ja mitkä ovat puhtaita.

Voit merkata ruudut joiden liukumiinaisuudesta olet varma klikkaamalla oikeaa hiirenpainiketta tai välilyöntiä. Tällöin ruutuun ilmestyy merkiksi pieni punainen lippu. Halutessasi voit poistaa merkinnän klikkaamalla oikeaa hiirenpainiketta uudestaan ruudun päällä. Peliä jatketaan kunnes kaikki liukumiinat on löydetty ja puhtaat (liukumiinattomat) ruudut on tutkittu. Pistelistoille pääsee sitä korkeammalle sijalle mitä nopeammin niityn saa tutkittua.

Peli päättyy tappioon heti jos yrität tutkia jonkin ruudun jossa on liukumiina. Tällöin kyseinen ruutu muuttuu punaiseksi ja peli näyttää myös missä ruuduissa kaikki loput liukumiinat olivat.



Esimerkki päättelystä

Selvitettävänä on seuraavanlainen tilanne pelialueen oikeassa yläkulmassa. (Neljä tutkimatonta ruutua.)

Tarkastellaan punaisella ympäröityä ruutua: Ruudussa oleva numero kertoo että ruudun ympärillä on yksi liukumiina. Koska kyseisen ruudun ympärillä on jo kaikki muut seitsemän ruutua tutkittu, on selvää että kyseisen yhden liukumiinan pitää olla suoraan tutkittavan ruudun yläpuolella.

Merkataan varma liukumiinaruutu lipulla.

Tarkastellaan taas punaisella ympäröityä ruutua: Ruutu kertoo että ympäröivissä ruuduissa on jälleen yksi liukumiina. Kyseisen miinan sijainti on jo kuitenkin selvitetty (merkitty äsken lipulla) joten suoraan tarkasteltavan ruudun oikealla puolella oleva ruutu täytyy olla miinaton.

Tutkitaan kyseinen ruutu klikkaamalla vasenta hiirenpainiketta. Alta paljastuu numero kaksi. Koska kyseisen ruudun ympärillä on vain kaksi tutkimatonta ruutua (joista toinen jo merkattu liukumiinaksi) pitää toisenkin viereisen ruudun olla liukumiina.

Merkataan ruutu lipulla. Tarkastellaan nyt alempaa ruutua jossa on myös numero 2. Kyseisen ruudun ympärillä on kolme tutkimatonta ruutua joista kaksi on jo merkattu liukumiinoiksi. Koska numero 2 kertoi että ruudun ympärillä on vain kaksi liukumiinaa, täytyy kolmannen ruudun olla puhdas.

Tutkitaan ruutu ja koko näkyvä alue on selvitetty.

Aivan kaikissa tilanteissa ei tiettyjen ruutujen puhtautta voi päätellä. Joskus on vain arvattava.