Ristinolla

Valitse suosikkisi näistä klassikkopeleistä – tai pelaa kaikkia!

Tarvitset Javan

Suuri osa Aapelin peleistä on rakennettu Java-tekniikalla, joka ei ole selaimessasi aktivoituna.

Asennus on kertaluontoinen ja nopea. Sen jälkeen kaikki javapelit ja -sisältö ovat käytettävissäsi sekä Aapelissa, että muualla netissä. Lisätietoa Javasta saat parhaiten Javan kotisivulta.

Aapeliranking 600 + 500 - 599 400 - 499 300 - 399 200 - 299 100 - 199 50 - 99 1 - 49

Suositukset

Aapeli suosittelee

Peliohjeet

Laita 5 ristiä tai nollaa peräkkäin. Helppoa?
Tärkeää

Netissä ihmiset voivat esiintyä kenenä tahansa. Älä anna henkilötietojasi kenellekään!
Aapelin ylläpito ei koskaan kysy salasanaasi. Älä anna salasanaasi kenellekään!

Aapelin säännöt

Pelien kuvaukset

Neljän suora
Neljä omaa väriä peräkkäin – siinä voittaja!

Area/Värivaltaus
Tässä on peli kaikille reviirin rikkureille. Pelissä reviirit on merkitty värein ja voittaja on se kumpi ensiksi saa vallattua yli puolet pelialueesta. Älä päästä naapuria tontillesi!

Hexxagon
Muuta vastustajan timantit omiksesi ja valtaa lauta! Hexxagon on kaksinpelattava klassikkolautapeli.

Laivanupotus
Koululaispeli parhaasta päästä. Merkitse omat laivasi ruudukkoon ja upota vastustaja ennen kuin oma laivastosi tuhoutuu.

Tammi
Nappuloita siirretään ruutulaudalla vinosti eteenpäin ja yritetään syödä vastustajan nappulat loikkimalla niiden yli. Voittaja on se joka on syönyt vastustajan kaikki nappulat.

Mancala
Molemmilla pelaajilla on 6 kulhoa ja niissä kaikissa 4 nappulaa. Tavoitteena on saada tyhjennettyä kaikki omat kulhot ja voittaja on se jolla on eniten pisteitä.

Muistipeli
Korttipeli, jossa tavoitteena on löytää toinen samanlainen kortti nurinpäin olevista korteista. Oikean parin löytänyt jatkaa kunnes tekee virheen ja vuoro siirtyy toiselle. Voittaja on se kummalla on enemmän kortteja.

Mylly
Lautapeli, jossa molemmilla pelaajilla on 9 pelimerkkiä, joista kolme samalla viivalla muodostaa "myllyn". Myllyn saatuaan pelaaja poistaa vastustajalta yhden pelimerkin. Mylläri on hävinnyt kun jäljellä on enää kaksi merkkiä.

Othello
Lautapeli mustat vastaan valkoiset – tavoitteena vallata vastustajan rivi jättämällä vastustajan napit omien nappuloiden väliin ja näin värjätä rivi itselle. Voittajalla on laudan täytyttyä enemmän nappuloita.

Ristinolla
Viisi ristiä tai nollaa peräkkäin vaakaan, pystyyn tai vinottain. Yksinkertaista?


Toiminnot aulassa



Jos valitsit Aapelin pelivalikosta suoraan tietyn klassikkopelin, olet suoraan ko. pelin aulatilassa. Muutoin sinun on tässä vaiheessa valittava pelihuone, johon siirryt. Yhteishuoneessa on pelattavissa kaikki klassikkopelit.

Aulassa näet vasemmalla listan pelaajista, jotka ovat sisällä ko. pelihuoneessa (mutta eivät pelaa juuri sillä hetkellä). Voit valita listasta haluamasi henkilön ja haastaa hänet peliin: klikkaa nimimerkkiä ja sen haluamasi pelin painiketta sivun yläosassa. Mikäli joku muu haastaa sinut peliin, näet tiedon haasteesta sivun yläreunassa ja voit valita otatko haasteen vastaan vai hylkäätkö haasteen.

Haasteen hyväksynnän jälkeen peli alkaa.

Aulassa voit myös keskustella muiden aulassa olevien pelaajien kanssa: kirjoita tekstisi sille varattuun kenttään ja paina enteriä tai "sano" -painiketta.

Aulassa on myös muutamia erikoisvalintoja, jotka voit kytkeä päälle/pois klikkaamalla ko. ruutua. Näitä ovat:

- Lähetä yksityisviesti:
Lähettää yksityisviestin nimimerkille, jonka olet valinnut listasta.

- Ei viestejä/haasteita:
Valitse listasta henkilö ja klikkaa sen jälkeen tätä valintaa, niin et näe enää ko. nimimerkin kirjoittamia viestejä, eikä hän voi esittää sinulle enää haasteita peliin (kätevä toiminto nk. häirikkökäyttäjien kohdalla).

- Ei haasteita keneltäkään: Klikkaa päälle jos poistut koneelta hetkeksi niin muut näkevät että sinua ei voi haastaa.

- Äänimerkki haastettaessa:
Mikäli koneessasi on äänet päällä ja tämä valinta on päällä, kuulet pienen piip-äänen haasteen saadessasi (kätevä esimerkiksi silloin, kun pelihuoneessa on vähän väkeä ja haluat esim. surffailla toisessa selainikkunassa samalla kun odotat uusia pelaajia ja haasteita aulatilassa).

- Ei saapumis/poistumis-ilmoituksia:
Tämän valinnan ollessa päällä, et näe aulatilassa lainkaan "pelaaja tuli", "aloittivat pelin" yms. viestejä, vaan ainoastaan käyttäjien itse kirjoittamat viestit.



Pelien säännöt

Klassikkopelit ovat hyvin perinteisiä pelejä ja niiden säännöt ovat monille jo varmasti ennestään tuttuja, tai ainakin nopeasti opittavissa. Seuraavassa kunkin pelin idea/säännöt.

Ristinolla:
Pelaajat laittavat ristin/nollan vuoronperään ruudukolle. Pelaaja joka ensin saa viisi perättäistä merkkiä joko sivuttain, pystysuuntaan tai vinottain, on voittaja.

Laivanupotus:
Ensin molemmat pelaajat laittavat laivansa omalle ruudukolleen (hiiren vasemman painikkeen painallus asettaa laivan, oikean painikkeen painallus kääntää asettamisvuorossa olevaa laivaa). Tämän jälkeen pelaajat ampuvat vuorotellen klikkaamalla hiiren vasemmalla painikkeella ruudukkoa. Oikeasta painikkeesta saa laajalle alueelle vaikuttavan jättipommin, joita on käytössä kolme kappaletta. Toisen laivaston ensin tuhoava pelaaja on voittaja.

Tammi:
Toinen pelaaja pelaa punaisilla, toinen mustilla nappuloilla. Omalla vuorolla voi mitä tahansa omaa nappulaa liikuttaa yhden ruudun verran viistosti eteenpäin mikäli edessä ei ole mitään muuta nappulaa. Vastustajan nappuloita voi syödä hyppäämällä niiden yli tyhjään ruutuun. Tällöin siis oma nappula liikkuu kahden ruudun verran eteenpäin ja ylihypätty vastustajan nappula poistetaan laudalta. Syönnin jälkeen vastustajan nappuloiden syömistä voi jatkaa samalla vuorolla jos juuri liikutettu oma nappula päätyy paikkaan josta se voi jälleen syödä uuden vastustajan nappulan. Pelissä on syömispakko, eli jos omalla vuorolla on mahdollisuus syödä joku vastustajan nappula, se pitää tehdä tavallisen nappuloiden liikuttamisen sijaan. Nappulat voivat liikkua ainoastaan eteenpäin kunnes saavuttavat pelilaudan yläreunan. Tällöin nappula korotetaan "kuninkaaksi" joka pystyy liikkumaan ja syömään myös taaksepäin. Eli edellisen kahden liikesuunnan sijasta kuninkailla on neljä mahdollista liikkumissuuntaa. Pelin loppuu kun jomman kumman pelaajan kaikki nappulat on syöty ja voittaja on pelaaja jolla on nappuloita vielä jäljellä.

Othello:
Toisella pelaajalla on mustat, toisella valkoiset nappulat. Musta aloittaa jonka jälkeen pelaajat asettavat omia nappuloita laudalle vuorotellen. Aina kun pelaaja asettaa oman nappulan laudalle, kaikki vastustajan nappulat jotka jäävät juuri laudalle asetetun ja jo ennestään laudalla olevavien omien nappuloiden väliin, muuttuvat pelaajan omiksi nappuloiksi. Oma laudalle asetettava nappula on laitettava aina sellaiseen kohtaan että vähintään yksi vastustajan nappula "kääntyy" omaksi. Mikäli koko pelilaudalla ei ole laillista paikkaa mihin oman nappulan asettaisi, pelivuoro jää väliin. Peli loppuu kun tilanne jää jumiin niin ettei kumpikaan pelaaja voi asettaa uutta nappulaa laudalle. Näin käy viimeistään laudan täyttyessä pelaajien nappuloista. Tämän jälkeen voittaja on se pelaaja kummalla on enemmän omia nappuloita laudalla.

Neljän suora:
Pelaajat pudottavat "kehikkoon" pelinappuloitaan vuoronperään. Se pelaaja, joka ensin saa neljän nappulan suoran joko vaaka-, viisto, tai pystysuoraan on pelin voittaja.

Muistipeli:
Omalla vuorollaan pelaaja kääntää kaksi korttia oikein päin. Jos korteissa on eri kuvat, ne käännetään takaisin nurinpäin ja vuoro vaihtuu. Jos korteissa on sama kuva, pelaaja saa kortit itselleen ja saa jatkaa vuoroaan kääntämällä seuraavat kaksi korttia. Peli loppuu kun kaikki kortit on saatu pois pöydältä ja voittaja on pelaaja joka sai enemmän kortteja.

Mylly:
Alussa molemmilla pelaajilla on 9 pelimerkkiä (toisella valkoiset, toisella ruskeat), jotka he sijoittavat laudalle vuorotellen. Kun kaikki pelimerkit ovat laudalla, niitä siirretään omalla vuorolla pelilaudassa olevia viivoja pitkin eteenpäin. Pelin tarkoituksena on saada kolmen oman pelimerkin suora eli "mylly". Aina kun pelaaja saa myllyn, hän voi poistaa yhden vastustajan pelimerkeistä laudalta. Pelimerkkiä ei voi kuitenkaan poistaa vastustajan omista myllyistä. Siinä vaiheessa kun pelaajalla on jäljellä enää kolme omaa pelimerkkiä, hän voi siirtää pelimerkkejään omalla vuorollaan mihin tahansa tyhjään paikkaan laudalla. Peli päättyy, kun toisella ei ole enää kuin kaksi nappulaa eli liian vähän, jotta niistä voisi muodostaa myllyä.

Mancala:
Pelilaudalla on 12 kulhoa ja kaksi kotipesää. 6 alempaa kulhoa ja oikean reunan kotipesä kuuluvat sinulle, ylemmät kulhot ja vasemmanpuoleinen kotipesä kuuluu vastustajalle. Pelin alkutilanteessa jokaisessa 12 kulhossa on 4 pelimerkkiä. Pelaajat pelaavat vuorotellen.

Omalla vuorollasi voit valita yhden kuudesta omasta kulhostasi jolloin kaikki kulhossa olevat pelimerkit poimitaan kulhosta. Tämän jälkeen pelilautaa lähdetään kiertämään vastapäivään ja jokaiseen kulhoon, vastustajan kotipesää lukuunottamatta, tiputetaan yksi pelimerkki niin pitkään kuin pelimerkkejä riittää. Tämän jälkeen vuoro siirtyy vastustajalle.

Mikäli viimeinen pelimerkki päätyy omaan kotipesääsi, saat uuden vuoron. Mikäli viimeinen pelimerkki päätyy johonkin omaan 6 kulhoosi ja kulho oli ennestään tyhjä, kaikki vastapäisessä vastustajan kulhossa olevat pelimerkit siirtyvät omaan kotipesääsi.

Peli päättyy kun kumman tahansa pelaajan 6 kulhoa ovat tyhjät. Pelaajien pisteet lasketaan laskemalla yhteen kotipesässä ja kuudessa muussa omassa kulhossa olevien pelimerkkien määrä. Pelaaja jolla on enemmän pisteitä voittaa.

Värivaltaus:
Pelialue koostuu pienistä värillisistä neliöistä joita on viittä eri väriä. Oma alueesi on pelilaudan oikeassa yläkulmassa, vastustajan alue on pelialueen vasemmassa alakulmassa. Molempien pelaajien pelialue on alussa 3 ruudun kokoinen.

Peliä pelataan vuorotellen. Omalla vuorollasi voit värjätä pelialueesi uudella värillä klikkaamalla vastaavanväristä painiketta oikeassa yläkulmassa. Et kuitenkaan voi valita väriä joka on vastustajallasi käytössä sillä hetkellä. Kun oma alueesi värjätään uudelleen, myös alueesi koko kasvaa koska pelialueella aiemmin olleet saman väriset neliöt liittyvät omaan alueeseesi. Tämän jälkeen vuoro siirtyy vastustajalle joka puolestaan valitsee uuden värin omalle alueelleen.

Peli jatkuu näin kunnes jompikumpi pelaajista voittaa saatuaan vallattua yli puolet koko pelikentästä.

Hexxagon:
Pelaajat pelaavat vuorotellen, toinen sinisillä ja toinen punaisilla timanteilla. Omalla vuorollaan mitä tahansa omaa timanttia voi siirtää mihin tahansa tyhjään ruutuun joka on yhden tai kahden askeleen päässä valitun timantin lähtöpaikasta. Siirtäminen tapahtuu klikkaamalla hiirellä omaa timanttia, sitten haluamaansa tyhjää ruutua.

Mikäli timanttia siirtää vain yhden ruudun, timantti monistuu, eli timantista jää kopio myös lähtöpaikalle. Mikäli timanttia siirtää kaksi ruutua, timantti hyppää uuteen sijaintiin ja lähtöpaikka jää tyhjäksi. Aina timantin siirron jälkeen, kaikki vastustajan timantit jotka ovat oman siirretyn timantin vierusruuduissa, muuttuvat omiksi.

Peli päättyy kun vuorossa olevalla pelaajalla ei enää ole siirtomahdollisuutta. Pelin voittaa se, jolla on enemmän omia timantteja pelialueella. Mikäli pelialueella on pelin päätyttyä vielä tyhjiä ruutuja, nämä ruudut lasketaan sen pelaajan hyväksi, jolla olisi vielä ollut siirtomahdollisuuksia jäljellä.