Bombermania

Pommittajien klassikko!

Tarvitset Javan

Suuri osa Aapelin peleistä on rakennettu Java-tekniikalla, joka ei ole selaimessasi aktivoituna.

Asennus on kertaluontoinen ja nopea. Sen jälkeen kaikki javapelit ja -sisältö ovat käytettävissäsi sekä Aapelissa, että muualla netissä. Lisätietoa Javasta saat parhaiten Javan kotisivulta.

Eilisen parhaat

Päivän paras - palkittu mitalein!

1. Enkelimieli

(ei pelattuja pelejä)

2. avenny

(ei pelattuja pelejä)

3. KIMILLA

(ei pelattuja pelejä)

Mitalit

Bombermania

Saatavilla olevat mitalit

  • Kaikki maassa
    Osu ainakin 7 eri pelaajaan yhden kierroksen aikana 8 pelaajan pelissä
    10
  • Kaikki maassa paitsi minä
    Osu ainakin 7 eri pelaajaan yhden kierroksen aikana 8 pelaajan pelissä kuolematta itse kertaakaan
    15
  • Päivän paras Bombermaniassa.
    Taso: 1 - Voita Päivän paras -kilpailu. Seuraavaan mitaliin tarvitset 2 sijoitusta.
    1
  • Toiseksi paras Bombermaniassa
    Taso: 1 - Toiseksi paras Päivän paras -kilpailussa. Seuraavaan mitaliin tarvitset 2 sijoitusta.
    1
  • Kolmanneksi paras Bombermaniassa
    Taso: 1 - Kolmanneksi paras Päivän paras -kilpailussa. Seuraavaan mitaliin tarvitset 2 voittoa.
    1
  • Keräilijä
    Kerää vähintään 20 tavaran kokoelma jossa vähintään yksi jokaista erilaista tavaraa
    7
  • Sekakäyttäjä
    Käytä mitkä tahansa 2 tavaraa yhtä aikaa (3 sekunnin sisällä)
    2
  • Hanki Elämä
    Taso: 1 - Pelaa yhteensä 2 tuntia (aktiivinen peliaika)
    1
  • Nyyppäsankari
    Voita vähintään 6 pelaajan kierros missä kaikilla muilla pelaajilla on sinua enemmän pisteitä
    5
  • Overkill!
    Osu ainakin 5 pelaajaan yhdellä atomipommilla tai lasersäteellä
    10
  • Power Up
    Kerää yhteensä vähintään 10 lisäpommia tai lisätulivoimaa yhden erän aikana
    3
  • Kosto
    Osu pelaajaan joka osui sinuun aikaisemmin saman erän aikana
    3
  • Selviytyjä
    Voita kierros (ole viimeinen hengissä) vähintään 4 pelaajan Selviytyjä-pelissä
    2
  • Pistejahti Erävoittaja
    Voita erä pistejahti-pelissä jossa on vähintään 4 pelaajaa mukana
    2
  • Yberpisteet
    Taso: 1 - Kerää yhteensä 10 pistettä
    2
  • Sarjamättö
    Taso: 1 - Osu muihin 5 kertaa yhden kierroksen aikana vähintään 6 pelaajan Selviytyjä-pelissä
    2
  • Sarja Selviytyjä
    Taso: 1 - Voita 2 kierrosta peräkkäin samassa Selviytyjä-pelissä. (Pelissä pitää olla mukana niin monta pelaajaa, että kierroksen lopussa voittajalle annetaan tavarapalkinto.)
    5
  • Pistejahdin Sarjavoittaja
    Taso: 1 - Voita 2 erää peräkkäin samassa pistejahti-pelissä. (Pelissä pitää olla mukana niin monta pelaajaa, että kierroksen lopussa voittajalle annetaan tavarapalkinto.)
    5
  • Yllätyshyökkäys
    Osu toiseen pelaajaan kun olet itse näkymätön tai toinen pelaaja on sokaistunut
    3

Suositukset

Aapeli suosittelee

Peliohjeet

Pommittajien klassikko!
Tärkeää

Netissä ihmiset voivat esiintyä kenenä tahansa. Älä anna henkilötietojasi kenellekään!
Aapelin ylläpito ei koskaan kysy salasanaasi. Älä anna salasanaasi kenellekään!

Aapelin säännöt

Aulatila

Pelin latauduttua pääset suoraan pelin aulatilaan. Jos haluat, aulassa voit aloittaa pelin suoraan yhdellä hiiren painalluksella klikkaamalla "Pelin pika-aloitus" painiketta. Pika-aloitus etsii sinulle sopivan pelin ja liittää sinut suoraan pelaajaksi.

Mikäli haluat liittyä johonkin tiettyyn peliin (esimerkiksi johonkin missä kaverisi ovat pelaamassa) tai luoda uuden pelin omilla asetuksilla, klikkaa "Liity haluamaasi peliin" painiketta pika-aloitus painikeen alla.

Aulatilan keskellä näkyy pisteiden mukaan järjestetty Top 10 -lista sinusta ja Aapeli-kavereistasi. Klikkaamalla "Näytä kaikki" voit katsoa myös kaikkien pelaajien Top 10 -listaa.

Oikealla ylhäällä näet omat pisteesi. Jos sinulla on Aapeli-tunnus, pisteesi tallentuvat automaattisesti. Pisteiden alla on "Katso tilastot" painike jota painamalla näet täydet tilastot omasta pelaamisestasi. Myös nämä tilastot tallentuvat automaattisesti jos pelaat Aapeli-tunnuksella.

Oikealla keskellä näet omat tavarasi. Tavaroita on alussa nolla mutta voit kerätä niitä lisää voittamalla pelikierroksia (eriä). Klikkaamalla "Näytä kaikki tavarat" painiketta pääset näkemään tarkemmat selitykset siitä mihin tavaroita käytetään. Samassa näytössä voit myös halutessasi ostaa lisää tavaroita taateleilla. Myös nämä tavarasi tallentuvat automaattisesti jos pelaat Aapeli-tunnuksella. Tavaroita voi siis säästää myös seuraaville pelikerroille.

Alareunassa on kaikista peleistä tuttu keskusteluikkuna jossa voit keskustella muiden aulatilassa olevien kanssa.

Oikean alareunan Lopeta-painikkeella pääset takaisin Aapelin etusivulle.

Pelitila

Kun siirryt aulasta peliin, pääset suoraan pelitilaan. Mikäli liityit peliin valitsemalla pelin aulatilassa itse, olet oletuksena pelissä vain katsojana. Tällöin voit liittyä itse peliin mukaan klikkaamalla vasemman reunan "Liity peliin" painiketta. Huomaa että tämä painike ei ole näkyvissä jos pelissä ei ole vapaita paikkoja tai jos olet jo suoraan pelissä mukana.

Keskellä ruutua näkyy pelikenttä. Voit lukea lisää itse pelaamisesta alempana olevasta "Pelaaminen" osiosta.

Vasemmassa reunassa näkyy pelissä mukana olevat pelaajat, mukaanlukien oma hahmosi. Hahmon vieressä näkyy pelaajan nimi, pisteet ja oman hahmosi kohdalla myös "Eroa pelistä" painike. Kyseistä painiketta painamalla voit erota itse pelistä poistumatta takaisin aulaan, eli sinut siirretään katsojaksi. Vasemman reunan pelaajalista on järjestetty pisteiden mukaan.

Oikeassa reunassa näet omat tavarasi, lista on sama kuin aulatilan tavaralista. Kunkin tavaran alla on "Käytä" painike jota klikkaamalla voit käyttää kyseisen tavaran pelissä. Tavarat voi käyttää myös klikkaamalla näppäimistöltä F1-F8 nappuloita, mikä voi pelin tiimellyksessä olla helpompaakin. Tavaroita voit luonnollisesti käyttää vain jos sinulla on niitä. Tavaroita saat ilmaiseksi voittamalla eriä.

Vaihtoehtoisesti voit klikata päälle tavaralistan alla olevan "Salli pikaostaminen" valintalaatikon jolloin voit käyttää tavaroita oli sinulla niitä tai ei. Jos sinulla ei ole jotakin tavaraa, se ostetaan automaattisesti ja käytetään saman tien. Huomaa että voit käyttää kutakin tavaraa vain kerran yhden erän aikana.

Alareunassa on keskusteluikkuna jossa voit keskustella muiden pelissä olevien tai katsojien kanssa.

Oikealla alhaalla on "Asetukset" painike jota klikkaamalla saat esiin pelin asetukset. Asetuksista voit mm. laittaa pelin äänet päälle tai pois, valita näkyykö pelaajien nimet pelihahmojen yläpuolella yms. Oikealla alhaalla on myös "Takaisin" painike josta pääset takaisin pelin aulatilaan.

Pelaaminen

Pelin idea on saada osumia muihin pelaajiin pisteiden keräämiseksi ja voittaa pelikierroksia (eriä) tavarapalkintojen saamiseksi. Pelissä voi olla mukana yhtä aikaa 2-8 pelaajaa joilla jokaisella on oma pelihahmo.

Voit ohajata omaa pelihahmoasi näppäimistön nuolinäppäimillä. Oma hahmosi on erän alussa ympyröitynä niin pitkään kunnes jätät ensimmäisen pommin. (Mikäli hahmosi ei liiku vaikka painat nuolinäppäimiä, kokeile ensin klikata omaa ympyröityä hahmoasi hiirellä.)

Pommeja voit jättää välilyöntiä painamalla. Erän alussa käytössäsi on vain yksi pieni pommi. Kun jätät pommin, joudut odottamaan pommin räjähtämistä ennenkuin voit jättää seuraavan pommin.

Pommeilla voit tuhota tiilimuureja jättämällä pommeja niiden viereen. Tuhotuneiden tiilimuurien alta voi löytyä lisäpommeja tai lisätulivoimaa. Nämä voit poimia itsellesi kävelemällä niiden päälle. Jos saat lisäpommeja, voit jättää useampia kuin yhden pommin kerrallaan maahan. Jos saat lisätulivoimaa, pommiesi räjähdykset muuttuvat suuremmiksi. Pommien määrällä ja tulivoimalla ei ole ylärajaa.

Pommeilla voit osua myös pelihahmoihin. Kannattaa olla varovainen sillä pommilla voi osua myös omaan hahmoon. Jos pommin räjähdys osuu toiseen pelaajaan, saat pisteen. Jos oman pommin räjähdys osuu omaan hahmoon, saat yhden miinuspisteen.

Pelissä on kaksi pelimuotoa, selviytyjä ja pistejahti:

Selviytyjä: Jos pelihahmo jää pommin räjähdyksen tielle, pelihahmo tuhoutuu ja poistetaan pelikentältä. Pelihahmo pääsee aloittamaan hetken kuluttua uudelleen omasta lähtöpaikastaan, mutta kyseinen hahmo menettää kaikki erän aikana kerätyt lisäpommit tai lisätulivoimat.

Kun pelikenttä on kokonaan tyhjennetty tiilimuureista, siirrytään "äkkikuolema"-tilaan. Tämän merkiksi pelialueen reunat muuttuvat punaisiksi ja pelialue alkaa täyttymään tuhoutumattomista seinistä. Tässä tilassa pelihahmot eivät enää pääse aloittamaan uudestaan tuhouduttuaan. Pisimpään selvityvä pelaaja on erän voittaja.

Erän voittaja saa palkinnokseen jonkin satunnaisen tavaran jonka hän voi käyttää koska tahansa tulevissa erissä. Palkinnon saa ainoastaan jos pelissä oli tarpeeksi monta pelaajaa mukana.

Pistejahti: Pelaajat pelaavat erää niin pitkään kunnes yksi pelaaja on saanut vaaditun pistemäärän. Tässä pelimuodossa pelaajat eivät menetä lisäpommeja tai lisätulivoimia, vaikka häneen osuttaisiin.