Biljardi

1 keppi, 6 pussia, paljon palloja...

Tarvitset Javan

Suuri osa Aapelin peleistä on rakennettu Java-tekniikalla, joka ei ole selaimessasi aktivoituna.

Asennus on kertaluontoinen ja nopea. Sen jälkeen kaikki javapelit ja -sisältö ovat käytettävissäsi sekä Aapelissa, että muualla netissä. Lisätietoa Javasta saat parhaiten Javan kotisivulta.

Aapeliranking 600 + 500 - 599 400 - 499 300 - 399 200 - 299 100 - 199 50 - 99 1 - 49

Mitalit

Biljardi

Saatavilla olevat mitalit

  • Huono alku
    Kahden pelaajan kasipallo: Pussita kasipallo pelin aloituslyönnillä
    3
  • Vallipallo
    Taso: 1 - Pussita pallo lyönnillä missä kivi osuu ensimmäisenä valliin (ei vapaassa harjoittelussa)
    2
  • Suora Ysi
    Kahden pelaajan ysipallo: Pussita ysipallo ja voita peli heti aloituslyönnillä
    7
  • Suora Voitto
    Voita Rotaatio aloitusvuorollasi ilman että vastustaja poistuu pelistä
    12
  • Hyvä Aloitus
    Kahden pelaajan kasipallo: Pussita pelin aloituslyönnillä vähintään 3 omaa palloa mutta ei muita
    7
  • Ensikertalainen
    Taso: 1 - 2 yksinpeliä pelattu
    1
  • Jatkumon Mestari
    Saa vähintään 20 pistettä yhden pelaajan Jatkumossa
    10
  • Rotaation Mestari
    Pelaa yhden pelaajan Rotaatio loppuun 15 lyönnillä tai alle
    10
  • Pussituksen Mestari
    Pelaa yhden pelaajan Pussitus loppuun 10 lyönnillä tai alle
    10
  • Pussitus 99:n Mestari
    Pelaa yhden pelaajan Pussitus 99 loppuun 120 lyönnillä tai alle
    10
  • Multipussitus
    Taso: 1 - Pussita 2 palloa yhdellä lyönnillä (ei vapaassa harjoittelussa)
    2
  • Ei Vuoroja
    Voita Pistepallo aloitusvuorollasi ilman että vastustaja poistuu pelistä
    7
  • Pelaa taatelipeli
    Pelaa peli jossa käytetään Aapelin taateleita panoksena
    1
  • Rotaatiovoitto
    Taso: 1 - Voita loppuun asti pelattu Rotaatio niin että sinulla on tuplaten pisteitä vastustajaan verrattuna
    2
  • Oikotie Ysiin
    Kahden pelaajan ysipallo: Pussita ysipallo osuen ensin johonkin toiseen palloon sääntöjen mukaisesti
    3
  • Snooker Lyöntisarja
    Taso: 1 - Saa vähintään 3 pistettä yhden Snooker-vuoron aikana
    3
  • Pistepallovoitto
    Taso: 1 - Voita loppuun asti pelattu Pistepallo niin että sinulla on tuplaten pisteitä vastustajaan verrattuna
    2
  • Kolme Kolikkopeliä
    Pelaa 3 taatelipeliä peräkkäin käymättä aulassa pelien välillä
    3
  • Kolme Kolikkovoittoa
    Voita 3 taatelipeliä peräkkäin samaa vastustajaa vastaan käymättä pelien välillä aulatilassa
    3
  • Voita taateleita
    Taso: 1 - Voita 5 taatelia
    2

Suositukset

Aapeli suosittelee

Biljardi

Ennätykset
Valitse aika Valitse peli  

Peliohjeet

1 keppi, 6 pussia, paljon palloja...
Tärkeää

Netissä ihmiset voivat esiintyä kenenä tahansa. Älä anna henkilötietojasi kenellekään!
Aapelin ylläpito ei koskaan kysy salasanaasi. Älä anna salasanaasi kenellekään!

Aapelin säännöt

Pelin valinta

Sisäänkirjautumisen jälkeen pääset valikon jossa on seuraavia painikkeita:

  • Siirry yksinpeleihin: Siirtyy yhden pelaajan biljardipeleihin
  • Yhteishuone: Siirtyy aulaan jossa voit pelata kaikkia kahden pelaajan biljardipelejä
  • Kasipallo: Siirtyy aulaan jossa keskitytään pelaamaan vain kasipalloa
  • Ysipallo: Siirtyy aulaan jossa keskitytään pelaamaan vain ysipalloa
  • Pistepallo: Siirtyy aulaan jossa keskitytään pelaamaan vain pistepalloa
  • Rotaatio: Siirtyy aulaan jossa keskitytään pelaamaan vain rotaatiota

Jos valitset "Siirry yksinpeleihin", saat uuden valikon:

  • Siirry kaksinpeleihin: Siirtyy takaisin edelliseen valikkoon
  • Vapaa harjoittelu: Aloittaa vapaan harjoittelupelin
  • Pussitus: Aloittaa pussitus-yksinpelin
  • Rotaatiopussitus: Aloittaa rotaatiopussitus-yksinpelin



Toiminnot aulassa

Aulassa voit keskustella muiden aulassa olevien pelaajien kanssa. Kirjoita tekstisi sille varattuun kenttään ja paina enteriä tai "-> Sano"-painiketta. Muiden ihmisten kirjoittamat tekstit (ja pelin omat ilmoitukset) näkyvät isossa chat-ikkunassa ruudun keskellä.

Aulan vasemmassa reunassa on lista pelaajista, jotka ovat sisällä aulassa mutta eivät juuri tällä hetkellä ole pelaamassa. Voit valita listasta haluamasi henkilön ja haastaa hänet peliin: klikkaa nimimerkkiä ja sen jälkeen haluamasi pelin painiketta sivun yläosassa. (Mikäli valitsit alussa aulan jossa keskitytään vain tiettyyn peliin, sivun yläosassa on ainoastaan yksi pelipainike.) Jo joku muu haastaa sinut peliin, näet tiedon haasteesta sivun yläreunassa ja voit valita otatko haasteen vastaan vai hylkäätkö haasteen. Peli alkaa kun haastettu pelaaja hyväksyy haasteen. Eri kaksinpelien ohjeet löytyy täältä.

Pelipainikkeiden alla on lisäksi muutama valikko josta voi valita aloitettavan pelin asetuksia. (Huomaa että pelin asetukset pitää valita ennen haastamista.)
Lyönnin aikaraja: Jos haluat voit valita lyöntiin aikarajan. Jos pelaaja ei lyö omalla vuorollaan tämän aikarajan sisällä, hänen katsotaan hävinneen.
Pistepallon pisteraja: Voit valita kuinka moneen peliin pistepalloa pelataan. Tällä asetuksella ei luonnollisesti ole merkitystä ellet ole haastamassa pelaajaa pistepalloon.

Jos et itse halua pelata, voit myös seurailla muiden ihmisten pelejä. Aulan oikeassa reunassa on lista käynnissä olevista peleistä. Osa listan peleistä näkyy harmaalla värillä ja näitä pelejä ei voi mennä katsomaan. Valitse listasta jokin mustalla merkitty peli ja klikkaa listan alapuolella olevaa "Katso valittua"-painiketta. Tämän jälkeen päädyt suoraan katsomaan valittua peliä, lisäohjeita katsomotilasta löytyy täältä.

Aulassa on myös muutamia erikoisvalintoja, jotka voit kytkeä päälle/pois klikkaamalla ko. ruutua. Näitä ovat:

- Viestit yksityisesti:
Lähettää kirjoittamasi viestit yksityisesti nimimerkille jonka olet valinnut vasemman reunan listasta.

- Ei viestejä/haasteita:
Valitse listasta henkilö ja klikkaa sen jälkeen tätä valintaa, niin et näe enää ko. nimimerkin kirjoittamia viestejä, eikä hän voi esittää sinulle enää haasteita peliin. Kätevä toiminto nk. häirikkökäyttäjien kohdalla.

- Ei ilmoituksia:
Tämän valinnan ollessa päällä, et näe aulatilassa lainkaan "Pelaaja saapui", "Pelaaja poistui", "Aloittivat pelin" yms. viestejä, vaan ainoastaan käyttäjien itse kirjoittamat viestit.

- Ei haasteita minulle:
Valittuasi tämän kukaan ei voi haastaa sinua peliin, vaan haastajat saavat vain ilmoituksen ettet tällä hetkellä ota haasteita vastaan. Kätevä jos haluat hetken aikaa vain keskittyä keskustelamaan muiden aulassa olijoiden kanssa tai jos poistut koneelta, mutta haluat jättää yhteytesi pelihuoneeseen auki.

- Äänimerkki haastettaessa:
Mikäli koneessasi on äänet päällä ja tämä valinta on päällä, kuulet piippaavan äänen haasteen saadessasi. Kätevä esimerkiksi silloin, kun pelihuoneessa on vähän väkeä ja haluat esim. surffailla toisessa selainikkunassa samalla kun odotat uusia pelaajia ja haasteita aulatilassa.



Kaksinpelien säännöt

Jos pöydällä ei ole kiveä (valkoista palloa) se pitää vuoron alussa laittaa pöydälle. Pelitilanteesta riippuu saako pallon asettaa pöydälle mihin tahansa vai pitääkö se asettaa lyöntilinjan taakse (näkyy ruudulla tummanpunaisena katkoviivana). Aloituslyönnin pitää joka pelityypissä osua kärkipalloon. Jos näin ei käy, pallot asetetaan takaisin alkutilaan ja vuoro siirtyy toiselle pelaajalle.

Lyöminen tapahtuu seuraavasti: Valitse hiirellä mihin suuntaan haluaa lyödä, paina sitten hiiren vasen painike pohjaan. Tällöin ruudulla näkyvä biljardikepin kärki lähtee etääntymään pallosta. Lyönti lähtee liikkeelle kun irrotat hiiren painikkeesta. Mitä pidempään pidit painiketta pohjassa, sitä kovempaa lyönti lähtee liikkeelle.

Jos haluat, voit tehdä myös kierteisiä lyöntejä valitsemalla ennen lyöntiä mihin kohtaan valkoista palloa kepillä tähtäät. Lyöntikohdan valitseminen tapahtuu klikkaamalla hiirellä oikeassa yläkulmassa näkyvän valkoisen pallon haluttua kohtaa. Huomaa että kovan kierteen tekeminen (lyöminen aivan valkoisen pallon johonkin reunaan) vähentää itse lyönnin voimakkuutta jonkin verran.

Kasipallo:

Kasipallossa voi aluksi yrittää pussittaa mitä tahansa palloa mustaa kasia lukuunottamatta. Kun jompikumpi pelaaja saa joko yksivärisen (pallot 1-7) tai raidallisen (pallot 9-15) pallon pussiin, kyseinen pallo määrittelee pitääkö pelaajan sen jälkeen yrittää pussittaa joko yksivärisiä tai raidallisia palloja. Toiset pallot jäävät vastustajalle.

Mikäli pelaaja saa jonkin oman pallon pussiin (eikä yksikään vastustajan pallo tai kivi mene vahingossa pussiin), pelaaja saa jatkaa omaa vuoroaa. Mikäli kivi menee pussiin, vastustaja saa vapaan käsipallon eli hän saa asettaa kiven mihin tahansa paikkaan pöydällä oman vuoronsa alussa.

Kun pelaaja on pussittanut kaikki omat pallot (yksiväriset tai raidalliset), hän voi alkaa yrittää pussittamaan mustaa kasipalloa. Ennen kasipallon lyömistä pitää pelaajan kuitenkin ilmoittaa mihin pussiin hän yrittää kasia saada klikkaamalla ko pussia. Pussin päälle ilmestyy punainen täplä joka näkyy myös vastustajalle. Jos musta kasi menee haluttuun pussiin, pelaaja voittaa.

Pelaaja häviää pelin jos:
- hän lyö mustan kasin pussiin ennen kuin on pussittanut kaikki omat pallot
- musta kasi menee eri pussiin kuin mihin pelaaja sitä yritti
- valkoinen pallo menee pussiin samalla lyönnillä mustan kasin kanssa

Ysipallo:

Ysipallossa pitää jokaisella lyönnillä kiven osua ensimmäisenä (numeroltaan) pienimpään pöydällä olevaan palloon. Ko. pallo on merkitty vihreällä ympyrällä ennen lyöntiä. Voittaja on pelaaja joka saa ensimmäisenä pallon numero 9 pussiin.

Mikäli kivi menee pussiin tai pelaaja ei osu ensimmäisenä pöydän pienimpään palloon, vastustaja saa vapaan käsipallon. Mikäli ysipallo menee pussiin lyönnillä joka ei ensimmäisenä osunut pöydän pienimpään palloon, pelaaja häviää.

Pistepallo:

Pistepallossa on tarkoitus pussittaa kaikkia palloja kiveä lukuunottamatta ja jokaisesta pussitetusta pallosta saa yhden pisteen. Mikäli kivi menee pussiin, siitä tulee pelaajalle yksi miinuspiste ja vastustaja saa käsipallon. Kun pöydällä on (kiven lisäksi) enää vain yksi pallo jäljellä, kaikki pussitetut pallot nostetaan takaisin pöydälle ja peli jatkuu normaalisti.

Voittaja on pelaaja joka ensimmäisenä saavuttaa pelin alussa valitun pisterajan.

Rotaatio:

Rotaatiossa pitää jokaisella lyönnillä kiven osua ensimmäisenä (numeroltaan) pienimpään pöydällä olevaan palloon. Mitä tahansa palloja saa yrittää pussittaa ja kustakin pussitetusta pallosta saa pisteitä saman verran kuin mitä on pallon numero (1-15). Mikäli pelaaja ei osu ensimmäisenä pienimpään pöydällä olevaan pallon ja palloja menee pussiin, kaikki ko lyönnistä kertyneet pisteet annetaan vastustajalle.

Peli loppuu heti kun jompikumpi pelaaja ylittää 60 pistettä koska voittaja on silloin jo ratkennut. (Kaikista palloista saa yhteensä 120 pistettä.)


Snookerin säännöt

Pelin tarkoitus on pussittaa kaikki pallot tietyssä järjestyksessä ja voittaja on se pelaaja kummalla on enemmän pisteitä pelin loputtua.

Pöydällä on valkoisen lyöntipallon lisäksi 15 punaista palloa sekä 6 värillistä palloa. Pallojen pistearvot ovat seuraavat: Punainen 1 piste, keltainen 2 pistettä, vihreä 3 pistettä, ruskea 4 pistettä, sininen 5 pistettä, pinkki 6 pistettä ja musta 7 pistettä. Aina kun pallon saa sääntöjen mukaisesti pussiin, siitä saa itselleen pallon pistemäärän verran lisää pisteitä.

Pelin aloittajalla on käsipallo. Tällöin valkoisen lyöntipallon voi sijoittaa mihin tahansa pöydällä näkyvän D-kirjaimen muotoisen alueen sisään. Lyöntisuunta on käsipallon asettamisen jälkeen vapaa. Mikäli missä tahansa vaiheessa peliä pelaaja pussittaa lyöntipallon, vastustaja saa käsipallon.

Pelaajat pelaavat vuorotellen. Omalla vuorolla yritetään aina ensin pussittaa mikä tahansa punaisista palloista. Jos pelaaja onnistuu pussittamaan yhden tai useamman punaisen, hänen vuoronsa jatkuu. Punaisen pussittamisen jälkeen pitää yrittää pussittaa mikä tahansa värillisistä palloista. Mikäli pelaaja onnistuu tässäkin, kyseinen pussitettu pallo nostetaan takaisin pöydälle ja pelaaja siirtyy taas yrittämään mitä tahansa punaista palloa. Vuoro vaihtuu kun pelaaja tekee virheen tai ei saa yhtään palloa pussitettua.

Kun punaiset pallot ovat pöydältä loppuneet, pussitetaan lopuksi kaikki värilliset pallot niiden arvojärjestyksessä eli keltaisesta mustaan. Pelaajan pitää aina ensimmäisenä osua siihen palloon jota ollaan pussittamassa. Pelin tässä vaiheessa pussitettuja palloja ei enää nosteta takaisin pöydälle. Kun mustakin pallo on saatu pussitettua, peli päättyy ja voittaja on enemmän pisteitä kerännyt pelaaja. Mikäli pelaajilla on mustan pussituksen jälkeen täsmälleen sama pistemäärä, musta nostetaan takaisin pöydälle ja peli jatkuu.

Virheitä ovat seuraavat tilanteet:

  • Pelaaja pussittaa valkoisen lyöntipallon (4 virhepistettä)
  • Lyöntipallo ei osu yhteenkään toiseen palloon pöydällä (4 virhepistettä)
  • Lyöntipallo osuu ensimmäisenä jonkin muun väriseen palloon kuin mitä yritetään pussittaa (virhepisteitä osutun pallon pistearvon verran)
  • Punaisia pussitettaessa jokin värillinen pallo menee pussiin (virhepisteitä pussitetun pallon pistearvon verran)
  • Värillisiä pussitettaessa pussiin menee mikä tahansa muu pallo kuin mihin osuttiin ensimmäisenä (virhepisteitä pussitetun pallon pistearvon verran)

Virhepisteitä ei vähennetä pelaajan pisteistä vaan vastustaja saa pisteitä lisää virhepisteiden verran, kuitenkin aina vähintään 4 pistettä.


Katsomotila

Katsomotila näyttää pääsääntöisesti samalta kuin jos olisit itse pelaamassa. Ainoastaan mahdollisuus lähettää viestejä suoraan vastustajalle, sekä toiminnot kierteen valitsemiseksi puuttuu. Ja luonnollisesti et pääse osallistumaan itse peliin muuten kuin ruudun alareunassa olevan pelin sisäisen keskustelun kautta.

Pelaajilla on mahdollisuus poistaa häiriköiviä katsojia omasta pelistään katsomolistan alapuolella olevalla Poista katsoja -painikkeella. "Poista katsoja" poistaa valitun katsojan pelistä ja estää kyseisen katsojan pääsemisen peliin uudelleen katsojaksi.


Yksinpelien säännöt

Yksinpelien pelaaminen tapahtuu aivan kuten kaksinpelienkin. Voit aloittaa uuden pelin koska tahansa painamalla "Uusi peli"-painiketta ruudun oikeassa alalaidassa. (Huomaa että ko painike ei ole näkyvissä ennen kuin ensimmäinen lyönti on tehty eikä myöskään silloin kun pallot ovat liikkeessä.)

Ruudun yläreunassa näkyy mitä palloja olet jo pussittanut ja montako lyöntiä olet käyttänyt.

Mikäli pelaat jotain muuta kuin vapaata harjoittelua, pelipöydän alapuolella näkyy neljä eri Top 5 -listaa: Parhaat rekisteröityneet, aikojen parhaat, kuukauden parhaat ja päivän parhaat.

Vapaa harjoittelu:

Vapaa harjoittelu on nimensä mukaan täysin vapaa. Sääntöjä ei ole, eikä aloituslyönninkään tarvitse osua kärkipalloon kuten kaikissa muissa biljardipeleissä.

Pussitus:

Tässä pelissä on tarkoitus lyödä jokainen pöydällä oleva pallo (kiveä lukuunottamatta luonnollisesti) pussiin mahdollisimman vähillä lyönneillä. Pallojen pussitusjärjestyksellä ei ole väliä. Mikäli kivi menee pussiin saat käsipallon mutta rangaistuksena jokin jo aikaisemmin pussiin menneistä palloista nostetaan takaisin pöydälle.

Rotaatiopussitus:

Tämä peli on aivan samanlainen kuin Pussituskin mutta joka lyönnillä kiven pitää osua aina ensimmäisenä (numeroltaan) pienimpään pöydällä olevaan palloon. Mikäli kivi osuu johonkin toiseen palloon ensin, kaikki ko lyönnillä pussiin menneet pallot nostetaan takaisin pöydälle. Mikäli kivi menee pussiin saat käsipallon mutta rangaistuksena jokin jo aikaisemmin pussiin menneistä palloista nostetaan takaisin pöydälle.


Pussitus 99:

Kuten Pussitus, mutta palloja pitää saada pussiin yhteensä 99 kappaletta mahdollisimman vähällä lyöntimäärällä. Koska pelissä ei tietenkään ole 99 palloa, pallot nostetaan takaisin pöydälle pelattavaksi kun pöydällä on palloja jäljellä enää yksi tai ei yhtään.

Jatkumo:

Peli jatkuu niin pitkään kuin onnistut saamaan palloja pussiiin jokaisella lyönnillä. Peli päättyy jos jollakin lyönnillä et saa yhtään palloa pussiin. Kuten Pussitus 99:ssä, pussiin menneet pallot nostetaan takaisin pöydälle jos pallot pöydältä alkavat loppua ja näin peli voi jatkua periaatteessa vaikka ikuisesti. (Huomaa: Pelin pisteet on se montako lyöntivuoroa pääset pelaamaan, ei pussitettujen pallojen määrä. Joten sillä ei ole merkitystä montako palloa saa pussitettua yhdellä lyönnillä, kunhan niitä on vähintään yksi.)