Go

Ohjeet

Pelin kuvaus

Go on klassikkopeli, jossa tavoitteena on vastustajien kivien vangitseminen ympäröimällä ne valkoisilla tai mustilla kivillä. Enemmän pisteitä kerännyt pelaaja voittaa pelin.

Toiminnot aulassa

Sisäänkirjautumisen jälkeen voit keskustella muiden aulassa olevien pelaajien kanssa, haastaa muita pelaajia peliin tai liittyä jo olemassa olevaan peliin katsojaksi. Listan muista aulassa olevista henkilöistä näet aulan alaosassa olevan keskustelualueen vasemmalla puolella.



Uuden pelin aloittaminen

Haastaminen:

Tavallisen pelin aloittaminen on nopeaa. Valitse vain vastustaja aulassa olevien henkilöiden listasta ja klikkaa "Haasta"-painiketta. Haaste lähetetään vastustajalle ja joudut hetken odottamaan vastustajan hyväksyntää (tai hylkäystä) haasteellesi. Voit perua lähetetyn haasteen painamalla "Peru haaste"-painiketta.

Jos haluat muuttaa pelin asetuksia, tee se ennen "Haasta"-painikkeen painamista. Voit esimerkiksi asettaa pelille nimen. Mikäli et anna pelille nimeä, pelin nimeksi tulee oman nimimerkkisi ja haastamasi vastustajan nimimerkin yhdistelmä. Pelin nimeäminen on lähinnä tarpeen turnauspeleissä tai jos haluat piilottaa muilta käyttäjiltä ketkä ovat pelissä pelaamassa.

Voit myös valita pelilaudan koon. 19*19 kokoinen lauta on normaalisti pelissä käytetty lauta. 13*13 soveltuu nopeamman pelin pelaamiseen. 9*9 sopii aloitteleville pelaajille tai sitten todella pikaisen pelin pelaamiseen.

Komi on pistetasoitus joka annetaan pelin loputtua valkealle pelaajalle. Tämä on sen vuoksi että koska musta pelaaja pääsee aloittamaan pelin, hän saa lievää etua. Etu tulee esille tosin vasta ammattilaisten pelaamissa peleissä. Yleisimmät komit on 4½, 5½ ja 6½ pistettä. Aapelissa oletuskomi on kuitenkin vain ½ pistettä koska suurin osa pelaajista ei kuitenkaan ole ammattimaisia pelaajia. Komit ovat yleensä "pistemäärä + puoli pistettä" koska tuolla puolikkaalla pisteellä estetään pelin päättyminen tasapeliin.

Voit valita peliin myös aikarajan. Kun asetat aikarajan päälle, saat kaksi uutta valikkoa josta voit valita kuinka monta kiveä pelaajan pitää pelata tietyssä ajassa. Normaali aikaraja on esimerkiksi "25 kiveä 5 minuutissa". Jos pelaajalta loppuu aika, hän häviää pelin suoraan. 25 kiven pelaamisen jälkeen lähtee aika uudestaan liikkeelle 5 minuutista.

Haasteen vastaanottaminen:

Jos joku toinen käyttäjä haastaa sinut peliin, saat siitä ilmoituksen ja näet aloitettavan pelin asetukset ruudulla. Voit valita haluatko ottaa haasteen vastaan painamalla "Hyväksy"- tai "Hylkää"-painikkeita. Mikäli et jostain syystä halua ollenkaan haasteita muilta pelaajilta, voit ruksia "Ei haasteita minulle" valintalaatikon. Jos haluat kuulla äänimerkin kun joku haastaa sinut, ruksi "Äänimerkki haastettaessa" valintalaatikko.

Peli alkaa kun haastamasi vastustaja hyväksyy haasteesi tai sinä hyväksyt jonkun toisen pelaajan sinulle antaman haasteen.

Katsojaksi liittyminen:

Käynnissä olevat pelit -listasta voit valita jo käynnissä olevan pelin, johon haluat liittyä katsojaksi. Valitse peli ja klikkaa "Mene katsomaan peliä"-painiketta. Huomaa että kaikkiin peleihin ei välttämättä pääse katsojaksi, tälläiset pelit näkyvät listalla harmaana. Kun siirryt johonkin peliin katsojaksi, näet samanlaisen pelitilan kuin pelaajatkin näkevät mutta et luonnollisesti voi puuttua itse pelin kulkuun. Voit kuitenkin keskustella pelaajien tai mahdollisten muiden katsojien kanssa.



Pelin pelaaminen

Go-peli lyhyesti:

Toinen pelaaja pelaa mustilla, toinen valkoisilla kivillä. Musta aloittaa. Omalla vuorollaan pelaaja laittaa yhden kiven pelilaudalle, mihin tahansa tyhjään viivojen risteyskohtaan (ei siis ruutuihin). Mikäli pelaaja onnistui juuri laittamallaan kivellä ja jo ennestään laudalla olleilla kivillä ympäröimään vastustajan kiviä, ympäröidyt vastustajan kivet poistetaan laudalta ("vangitaan"). Poistettiin kiviä laudalta tai ei, vuoro vaihtuu aina toiselle pelaajalle. Pelaaja voi koska tahansa myös olla laittamatta kiveä laudalle painamalla "Ohita"-painiketta.

On vain kaksi poikkeustilannetta joissa kiven laittaminen tyhjään leikkauspisteeseen on kielletty:

  1. Jos oma kivi joutuisi välittömästi vastustajan kivien ympäröimäksi ja näin vangituksi. Eli "itsemurha-siirrot" eivät ole hyväksyttäviä.
  2. Jos kiven laittaminen laudalle aiheuttaisi jonkin aiemmin laudalla ilmenneen tilanteen toistumisen. Sama pelitilanne ei koskaan saa toistua kahdesti saman pelin aikana.

Kun molemmat pelaajat peräkkäisillä vuoroilla klikkaavat "Ohita"-painiketta (eli kumpikaan pelaaja ei enää halua laittaa lisää kiviä laudalle), seuraa pelin toinen vaihe eli kuolleiden kivien valitseminen. Voit klikata mitä tahansa kiveä laudalla muuttaaksesi sen kuolleeksi (läpinäkyvä kivi) tai eläväksi (normaalin näköinen kivi). Tässä vaiheessa on siis tarkoitus valita ne kivet jotka pakosti joutuisivat vangituiksi jos peliä jatkettaisiin. Kun jompikumpi pelaaja on valinnut kaikki kuolleet kivet, molemmilta pelaajilta kysytään vielä hyväksyykö hän laudalla nyt olevan tilanteen. Mikäli jompikumpi pelaaja ei hyväksy tilannetta (eli pelaajat eivät pääse yksimielisyyteen siitä mitkä kivet ovat kuolleita), peli jatkuu normaalisti. Mikäli molemmat pelaajat ovat yhtä mieltä pelilaudan tilanteesta, peli päättyy.

Pelin päätyttyä lasketaan pisteet. Pelaajan pisteisiin vaikuttaa kolme asiaa:

  1. Kuinka isoja alueita hän on saanut vallattua pelilaudalta. Eli alueet jotka ovat pelaajan kivien ympäröimiä ja yhtään (elävää) vastustajan kiveä ei ole alueella.
  2. Vangittujen vastustajan kivien määrä.
  3. Komi (joka valittiin aulatilassa jo ennne pelin aloittamista).

Nämä kolme yhteenlaskettuna on pelaajan lopulliset pisteet. Voittaja on se kummalla on enemmän pisteitä.

Go-peli pidemmästi:

Go:n perussäännöt ovat todella yksinkertaiset mutta hyväksi pelaajaksi oppiminen vie aikaa kuten shakissakin. Tarkemmat Go:n säännöt ja erinomainen opastus peliin löytyy esimerkiksi täältä: http://playgo.to/interactive/finnish/



Toiminnot pelissä

Chat: Oikeassa alakulmassa on keskusteluruutu jossa voit keskustella vastustajan ja mahdollisten katsojien kanssa. Mikäli haluat että peliin pääsee myös katsojia, klikkaa "Salli katsojat"-painiketta. Katsojat sallitaan sitten kun molemmat pelaajat ovat klikanneet kyseistä painiketta. Mikäli peliin tulee katsojia, heidän nimensä näkyy keskustelualueen oikealla olevassa listassa.

Pelaajatiedot Chatin yläpuolella näkyy molempien pelaajien tiedot. Nimi, mahdollinen aikaraja, tämän hetkiset pisteet yms.

Siirtolista: Pelaajatietojen oikealla puolella on lista johon pelaajien tekemät siirrot kirjataan. Listan alapuolella on valintalaatikko "Kopioitava teksti" jonka ruksittaessa siirtolista muuttuu perinteisen tyyliseksi tekstilaatikoksi josta siirtolistan voi esimerkiksi kopioida itselleen talteen.

Toimintopainikkeet: Pelilaudan yläpuolella on näkyvissä erilaisia painikkeita riippuen siitä mikä tilanne pelissä on menossa. Omalla vuorolla näkyvissä on esimerkiksi "Ohita" (oman vuoron ohittamiseen) ja "Luovuta" (vastustajan voiton myöntäminen) painikkeet. Näiden yläpuolella on "<- Paluu aulaan" painike jolla voit poistua pelistä takaisin aulatilaan. Vieressä on myös "Soita äänimerkit" valintalaatikko josta voi valita kuuluuko tehdyn siirron merkkinä pieni kopautusääni vai ei.

Infoteksti: Yläreunassa, oikealla puolella on lisäksi muutama rivi tekstiä missä peli kertoo mitä milläkin hetkellä tapahtuu tai tapahtui. Kuten "Sinun vuorosi", "Valkoinen ei hyväksynyt kuolleita kiviä, peli jatkuu", "Musta luovutti" jne. Tämä helpottaa etenkin aloittelevia pelaajia ja katsojia pelin seuraamisessa.



Pelistä poistuminen

Pelistä voi poistua takaisin Aapelin etusivulla klikkaamalla Poistu-painiketta alkuvalikon oikeassa alakulmassa.