Foorumit

Viimeisimmät keskustelut

Russia again vetoes extension of...
Viimeisin viesti: nhnamee tänään 19:25
Russia again vetoes extension of...
Viimeisin viesti: nhnamee tänään 19:11
Barcelona warned Nou Camp could be...
Viimeisin viesti: nhnamee tänään 18:57
Politics Trump risks hypocrisy...
Viimeisin viesti: nhnamee tänään 18:32
Australia senator urges protection...
Viimeisin viesti: pipilika tänään 17:05
Strong predawn earthquake jolts...
Viimeisin viesti: pipilika tänään 16:48
World Hariri meets Macron in Paris...
Viimeisin viesti: pipilika tänään 16:34
Barcelona warned Nou Camp could be...
Viimeisin viesti: pipilika tänään 16:21
Bonn climate talks end with progress...
Viimeisin viesti: pipilika tänään 16:09
Paras lottostrategia
Viimeisin viesti: excodus 12.11.2017 13:17

Etsi

Foorumiketju hukassa?

lestadiolaisuus

1 2
25.08.2011 18:30
Frouzza Hopealiiga Taso 11
lestadiolaisuus
Lestadiolaisuus on konservatiivinen, pietistis- ja herrnhutilaisvaikutteinen 1800-luvun puolivälissä syntynyt luterilaisuuden herätysliike, jonka eri suuntauksilla on kannattajia pääasiassa Suomessa, Norjassa, Pohjois-Amerikassa, Ruotsissa, Venäjällä ja Virossa. Pienempiä ryhmiä on muun muassa Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Lestadiolaisuus on Pohjoismaiden suurin kirkollinen herätysliike. Se toimii Pohjoismaissa evankelis-luterilaisen kirkon sisällä. Se on myös laajimmalle levinnyt Pohjoismaissa syntynyt uskonnollinen liike. Lestadiolaiset tekevät lähetystyötä 23 maassa. Lestadiolaisuus ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuus on suomalaisten keskuudessa tunnetuin kaikista herätysliikkeistä. Tutkimuksen mukaan 3/4:stä suomalaisesta tietää lestadiolaisuuden.

lähäde: wikipedia

minun mielestäni lestadiolaiset ovat melko ärsyttävää väkeä. on lottovoitto syntyä johonkin muuhun perheeseen kuin lestaperheeseen.
25.08.2011 18:55
Qinuski Kultaliiga Taso 23
VS: lestadiolaisuus
En tästä uskonnollisesta herätysliikkeestä juuri tiedä, mutta ainakin mua ärsyttää se, että lapsia on miljoona, ja koko perheellä listakaupalla kaikenmaailman rajoituksia TV:n katselusta luullakseni myös syömiseen.

Siinä on äidillä ja isällä työtä muistaa edes lastensa nimiä, puhumattakaan syntymäpäivistä. Perheen menot ovat melkoiset verrattuna siihen, minkä verran kaksi aikuista voi koko perheelle saada tuottoa. TV:n katselun rajoitukset sun muut tietokoneen ja internetin rajoitukset estävät lapsia ja osaltaan vanhempiakin pysymästä kärryillä siitä missä nykypäivänä mennään. Kyllähän lehden lukemisella saavuttaa jo todella paljon, mutta nykyään kuuluu yleissivistykseen myös se, että osaa tietokoneella käyttää laskentataulukkoja, sähköpostia, etsiä netistä luotettavaa tietoa asioista ym.

Lestadiolaiset pitävät lapsensa (ainakin eräät minun tuntemani lestadiolaiset) erillään muista ei-lestadiolaisista lapsista. Koko perhe sulkeutuu omaan yhteisölliseen kuplaansa jossa on myös muita lestadiolaisia nappuloineen ja joita sitten tavataan seurakuntataloilla tai jossain. Tämä oli vain oma näkemys eräistä lestadiolaisista, jotka itse tunnen, enkä yritä yleistää kaikkia lestadiolaisia tähän samaan muottiin.

On heidän tavoissaan kai jotain hyviäkin puolia, mutta pakko myöntää että mulla ei ole harmainta aavistusta, millaisia ne hyvät puolet voisivat olla?
25.08.2011 19:32
Lily-Angel Hopealiiga Taso 18
lestadiolaisuus
Lestadiolaisia/lestadiolaisuutta yleistetää usein, vaikka se on itseasiassa riippuu paljolti perheen omista tavoista ja uskomuksista. Yleisin ja näkyvin rajote on se ettei ehkäisyä saa käyttää. Lestadiolaiset ajattelevat että lapsi on Jumalan lahja, eikä sen tuloa saa estää.

Usein puhutaan juuri myös siitä etteivät ha saa katsoa TV:tä, joka juontaa juurensa ajattelulle että tietynlaiset ohjelmat voivat vaikuttaa siihem millaiseksi ihminen kasvaa ja mitä hän arvostaa. Itse TV:n katselua ei pidetä niin syntisenä, enemmänkin riippuu MITÄ sieltä katsoo. Ja tietokone kuuluu nykyään hyvin moneen lestadiolais perheeseen, ja tässäkin tietyt rajotteensa, että mitä siellä tekee ...

Lestadiolaistem ulkonäkö kerää usein myös huomiota, sillä yleisien sääntäjen mukaan he eivät meikkaa lainkaan tai värjää hiuksiaa. He ajattelevat että ihminen on Jumalan luoma, kaunis ja ainutlaatuinen juuri sellaisena kuin on, eikä sitä pidä muuttaa. Mun mielestä aika jalo ajattelutapa :>

[Lily-Angel muokkasi tätä viestiä 25.08.2011 20:33]
25.08.2011 19:56
Matau144 Pronssiliiga Taso 9
Sinänsä mulla ei ole mitään lestadiolaisia vastaan. Täällä päin kyseisen aatteen väki sattuu vain olemaan rasittavan ylimielistä sakkia.

Omassa suvussakin on jonkun verran lestadiolaisuutta. Ainakin isän äidin puolella on joskus ollut, mutten sitten tiedä siitä sen enempää. Mummuni ei kuitenkaan taida aatteen kannattajiin kuulua. Tunnen myös yhden pojan (jonka kanssa olin parhaimmat kaverukset pienenä), jonka perhe oli lestadiolainen. Kyllä heiltä telkkari löytyi, ja tietokonekin, ettei sinänsä eronneet muista.

Ainoa ongelma lestoissa on vanhemmat. Joskus tuntuu, että lapsilla ei ole mitään kuria, ja nämä saavatkin juosta miten sattuu kaupoissa ja parkkipaikoilla. Samoin naapurustossa. Juostaan ja huudetaan niin ettei muille anneta rauhaa. Pelottaa lähteä ajamaan autolla sitten kun ajokortti on taskussa, kun koskaan ei tiedä mistä joku lestadiolaisperheen ipana juoksee auton eteen.
25.08.2011 20:47
danihani Pronssiliiga Taso 7
Lily-Angel kirjoitti 25.08.2011:
Lestadiolaisia/lestadiolaisuutta yleistetää usein, vaikka se on itseasiassa riippuu paljolti perheen omista tavoista ja uskomuksista. Yleisin ja näkyvin rajote on se ettei ehkäisyä saa käyttää. Lestadiolaiset ajattelevat että lapsi on Jumalan lahja, eikä sen tuloa saa estää.

tuli täst semmonen kysymys mielee et saakohan lestadiolais nainen sit yrittää estellä jos joku raïskaa? sehän ois periaattees lapsen tulon estämistä
25.08.2011 20:47
Tsein Safiiriliiga Taso 54
Qinuski kirjoitti 25.08.2011:
En tästä uskonnollisesta herätysliikkeestä juuri tiedä, mutta ainakin mua ärsyttää se, että lapsia on miljoona, ja koko perheellä listakaupalla kaikenmaailman rajoituksia TV:n katselusta luullakseni myös syömiseen.
Et tiedä asiasta, mutta se ärsyttää sinua? Siis millä tavalla lestadiolaisuus voi sinua henkilökohtaisesti ärsyttää? En ymmärrä. Miten voi ärsyttää se, että joillain on (usein) keskiarvoa enemmän lapsia ja uskonnollisia käyttäytymismalleja?
26.08.2011 08:48
Crim Pronssiliiga Taso 10
Tsein kirjoitti 25.08.2011:
Et tiedä asiasta, mutta se ärsyttää sinua? Siis millä tavalla lestadiolaisuus voi sinua henkilökohtaisesti ärsyttää? En ymmärrä. Miten voi ärsyttää se, että joillain on (usein) keskiarvoa enemmän lapsia ja uskonnollisia käyttäytymismalleja?

Terve... Kyllähän hän näyttää vähän tietävän, jos hän tietää/tuntee erään lestadiolaisen. Minuakin ärsyttää samat asiat kuin Qinuskia. Ja se on lapsellekin parempi kun ei ole syntynyt lestadiolaiseen perheeseen.

Ehkä sinua ei ärsytä jos jollakin on lapsia 50, mutta minua se ainakin ärsyttää, jo lapsienkin takia. Se huomiokin on ihan erilaista kuin että olisit ainut lapsi perheessä. Jos on 50 lasta, kaikille ei mitenkään riitä tarpeeksi huomiota.

26.08.2011 13:16
Tsein Safiiriliiga Taso 54
Crim kirjoitti 26.08.2011:

Terve... Kyllähän hän näyttää vähän tietävän, jos hän tietää/tuntee erään lestadiolaisen. Minuakin ärsyttää samat asiat kuin Qinuskia. Ja se on lapsellekin parempi kun ei ole syntynyt lestadiolaiseen perheeseen.

Ehkä sinua ei ärsytä jos jollakin on lapsia 50, mutta minua se ainakin ärsyttää, jo lapsienkin takia. Se huomiokin on ihan erilaista kuin että olisit ainut lapsi perheessä. Jos on 50 lasta, kaikille ei mitenkään riitä tarpeeksi huomiota.
Ei minua ärsytä tosiaan ollenkaan, jos jollain on useampia lapsia. Enkä ole kovin kärkäs yleistämään, että ihmiset, joilla on useita lapsia, eivät pysty tasapuolisesti ja riittävästi huomioimaan kaikkia lapsiaan. 50 lasta on ihan epärealistinen määrä, joten miksi liioitella. Et oisko mitään sellasia realismiin perustuvaa hyvin perusteltua syytä? Ilman liioittelua ja yleistämistä.

ps. Jos tietää yhden lestadiolaisen, ei sillä perusteella voi vielä koko ihmisryhmää koskevia päätelmiä tehdä.
26.08.2011 13:53
jeekani Hopealiiga Taso 20
Naapurissa asuu lestadiolais perhe. Ärsyttää aina, kun niillä ei ole telkkaria, niin he tulevat pelaamaan meille ja katsomaan telkkua.
29.08.2011 19:20
Kanelipulla_ Pronssiliiga Taso 8
lestadiolaisuus
danihani kirjoitti 25.08.2011:
Lily-Angel kirjoitti 25.08.2011:

tuli täst semmonen kysymys mielee et saakohan lestadiolais nainen sit yrittää estellä jos joku raïskaa? sehän ois periaattees lapsen tulon estämistä

Kai se ny saa yrittää estää ite tapahtumaa. Mut jos r aiskauksen seurauksena tulee lapsi, nii sitäkää ei saa vissi "abortoida", "koska silläkin lapsella on tarkoitus ja sekin on Jumalan luoma". C: En tiiä :_D Ajatus siitä että elämällä on jokatapauksessa tarkoitus on varmasti lohdullinen ajattelutapa sille r aiskauksen seurauksena syntyneelle lapselle... : )

Mut munki mielest lestadiolaisia yleistetää iha liikaa. Uskotaan ja eletäänhän me "normaalit" kristitytkin kukin eritavalla ja eri arvoilla.

[Kanelipulla_ muokkasi tätä viestiä 30.08.2011 17:43]
29.08.2011 21:19
aksentt Pronssiliiga Taso 5
lestadiolaisuus
Itse kuulun kyseiseen herätysliikkeeseen ja on kyllä aivan pakko sanoa, että tässä foorumi-ketjussa lähes kaikki kirjoittavat täysin "Musta tuntuu" pohjalta, jolla ei ole yhteyttä todellisuuten juuri yhtään.

Se on totta, että monessa perheessä lapsia on kyllä normaalia enemmän, itse en kuitenkaan tunne tasan yhtään, joka olisi eristetetty muulla tavalla uskovista. Päinvastoin, itse olen saanut aina oleskella kenen vain ja mihin uskontokuntaan kuuluvan kanssa tahansa. Kukaan ei ole sitä koskaan yrittänytkään rajoittaa.
Päinvastaiset väitteet tästä ovat kaikkea muuta kuin totta.

Isolla perheillä on totta kai myös enemmän menoja kuin pienillä, mutta eipä tämä itseäni koskaan ole haitannut. Isä käy vähän normaalia hyvä palkkaisemmassa työssä, äiti ei käy töissä ja todella hyvin pärjäämme.
Kaikkea haluamaansahan ei tästä syystä voi tietenkään saada, enkä edes haluaisikaan. En todellakaan, ihmisellä joka saa kaiken haluamansa taitaakin olla melko "ruusuiset" tulevaisuuden näkymät.
Ette sanoisi tuosta huomion saamisestakaan noin kuten sanotte, jos olisitte lestadiolaisesta perheestä.
Uskallanpa heittää sellaisen väitteen, että olen saanut kymmen-henkisessä perheessä enemmän huomiota kuin moni teistä ainoista lapsista.

Tuo lasten kurittomuus on kyllä aika mielenkiintoinen väite. :)
Eiköhän noita kurittomia lapsia löydy mistä vain. Eipä taida liittyä uskontoon mitenkään.

Tv'tä tosiaan meillä ei ole, muttenpä ole sitä kaivannutkaan, netistä löytyy myös ne "Tv'n hyvät puolet".
Eikä netin käyttöä rajoiteta kovinkaan paljon. Meillä ei juuri yhtään.

Järjen käyttö tosiaankin tuossa r aisk aus-jutussa sallittu.

Kiitosta vaan, jos jaksoitte lukea romaanini ja toivonkin että miettisitte jatkossa hieman, että kannattaako niitä kaikista räikeimpiä MuTu ajatuksia lyödä heti tiskiin.
Ei minullakaan mitään ole muita uskontoja vastaan.

[aksentt muokkasi tätä viestiä 29.08.2011 22:26]
31.08.2011 17:06

Sanoinkin, etten juuri, eli en paljoakaan tiedä kyseisestä uskonnosta. Nuo hieman negatiivisemmat asiat ovat niitä, joista olen kuullut, olen itse kokenut, ja mitä (erittäin vähän) ole kuullut myös koulun uskonnontunneilla. Ei sillä, eihän koulussa mitenkään negatiivisessa valossa lestadiolaisuutta olla esitelty.

Ja vielä selventääkseni mikä itseäni lestadiolaisuudessa erityisesti ärsyttää, on tällaiseen perheeseen syntyvät lapset. Lapsissa ei ole mitään pahaa, mutta heidän asemansa on äärimmäisen kehno, koska kahdella vanhemmalla ei voi mitenkään riittää yhtä paljon aikaa ja rakkautta koko lapsikatraalle, kuin mitä normaalisti ei-lestadiolaisessa perheessä on lapselle tarjota. Toki poikkeuksia on paljon myös ei-lestadiolaisissa perheissä, mutta oma käsitykseni on, että jos lapsi kerran on "Jumalan lahja", niin eikö silloin olisi parempi, että annat lapselle kaikkein parasta, mihin kykenet, kaiken rakkautesi ja tutustut häneen niin, että tunnet hänestä aivan kaiken, mistä hän pitää ym. Ettei tunteminen jää vain sille tasolle, että hyvä että muistat edes lapsesi nimeä. Kuten sanottu "lapset ovat vain lainassa", yksikään vanhempi ei voi pitää kullannuppuaan kotona ikuisesti, vaan jokainen aloittaa joskus oman elämänsä. Mielestäni tämä vaihtoehto on parempi, kuin hankkia niin sanotusti "liikaa" lapsia.

Ja Suomessahan normaali keskiarvo sille, montako lasta nainen yleensä synnyttää elämänsä aikana, on jotakuinkin 1.8, ellen aivan väärin muista, eli 1 lapsi per talous. En pidä silti pahana, jos lapsia on esimerkiksi kolme, tai viisikään, mutta sitten kun lapsia alkaa olla seitsemän pintaan ja ylöspäin, on se mielestäni jo liikaa. Ajatellen vain sekä lasten, että äidin hyvinvointia, ja tietenkin myös isän. En usko naisen fysiikan jaksavan hirveän montaa kertaa niitä rasituksia, joita synnytyksessä on, enkä usko isän ja äidin henkisen hyvinvoinninkaan pysyvän kovin hyvänä, jos lapsia siunaantuu kotiin esimerkiksi joka toinen vuosi. Samalla kärsii eritoten lapset, osaatte varmasti jo päätellä miksi...
31.08.2011 17:27
aksentt kirjoitti 29.08.2011:
Kiitosta vaan, jos jaksoitte lukea romaanini ja toivonkin että miettisitte jatkossa hieman, että kannattaako niitä kaikista räikeimpiä MuTu ajatuksia lyödä heti tiskiin.
Ei minullakaan mitään ole muita uskontoja vastaan.

Anteeksi, jos kauheasti olen omasta puolestani loukannut, tai muuten kohtuuttomasti arvostellut uskontoasi. Pakko vain myöntää, että kun tällainen aihe avataan ja kuka tahansa pääsee kirjoittelemaan, niin melko moni Aapelinkin kaltaisissa nettipeli-yhteisöissä kirjoittaa vain "musta tuntuu" ajatuksia, koska pohjatietoa (kuten myönnän myös itseni kohdalla) on vähän.

On kuitenkin hyvä kuulla, että omassa perheessäsi asiat ovat kohtuullisen hyvin, ainakin paremmin mitä uskontoosi kuulumattomat / perehtymättömät (onko toi ees sana? XD) usein lestadiolaisista ajattelevat. Se kieltämättä onkin lestadiolaisuuden hyvä puoli, että kaikkea ei todellakaan voi saada, mitä haluaa. Tätä pitäisi ehdottomasti vanhempien opettaa, kuului millaiseen uskontokuntaan tahansa (tai kuuluu mihinkään), tai oli sitten kuinka rikas tai köyhä tahansa. Myös kurinpito lasten suhteen on asia mitä itse pidän erittäin tärkeänä, sillä kurittomista kakaroista kasvaa vastuuttomia ja välinpitämättömiä, kamalia aikuisia. Sanonta, jonka joskus olen kuullut onkin: "Joka kuritta kasvaa, kunniatta kuolee"

Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihminen uskoo johonkin eri tavalla kuin minä. Omasta mielestäni jokainen saa valita uskontonsa omien arvojensa ja elämänkatsomuksensa pohjalta. Lestadiolaisuuttakaan tuskin voin pitää täysin "huonona" uskontona (onko muka "hyviä" ja "huonoja" uskontoja?), sillä kun luin tekstisi niin todella alkaa ymmärtää sitä, että poikkeuksia sinunkin uskontokunnassasi on paljon. On ilmeisesti sattunut vain huono onni omalla kohdallani ja olen tavannut / tuntenut vain näitä ei-niin-mukavia lestadiolaisperheitä.
31.08.2011 17:34
Lily-Angel Hopealiiga Taso 18
lestadiolaisuus
^ Mun isällä on kymmenen sisarrusta, eli lapsia on yhteensä siis 11, vaikkei perhe edes ole millään lailla lestadiolaisuuden kanssa tekemisissä. He vain yksinkertaisesti halusivat perustaa suurperheen. Silti vanhempien huomiosta ja rakkaudesta ei koskaan ollut pulaa. He tekivät kaikkensa jokaisen lapsen eteen. Ja niinkin suuressa perheessä vanhimmat ehtii jo varttua, kun nuorimmat syntyvät, joten lapsenvahtejakin on useampia, joka helpottaa vanhempien taakkaa. Kukaan heistä ei ole koskaan lastenmäärästä valittanut, enkä keksi ainuttakaan seikkaa miten lasten määrä olisi voinut vaikuttaa heihin negatiivisesti. Ja perheen äidin/mummoni fysiikassakaan, ei ole tapahtunut suurempia muutoksia, hän on edelleen hyväkuntoinen ja pärjää loistavasti kotonaan vaikka on jo 75-vuotias.

Tiiän toki perheitä joissa lasten määrä on ollut haitaksikin, mutta se on ihan vanhemmista kiinni. Kaikki ei pysty suurperhettä pitämään pystyssä.

[Lily-Angel muokkasi tätä viestiä 31.08.2011 18:39]
31.08.2011 18:05
Lasten henkinen hyvinvointi kärsii, etenkin kasvuiässä, mikäli vanhemmilla on paljon henkistä pahoinvointia. Henkinen pahoinvointi vanhemmilla voi johtua esimerkiksi lasten rankasta kasvatuksesta, jos joidenkin lasten on vaikea hyväksyä perheen yhteisiä sääntöjä. Henkistä pahoinvointia voi aiheuttaa myös rahahuolet, vanhempien yhteiset avioriidat (mikäli naimisissa), stressaaminen kaikkien lasten hyvinvoinnista (onko esimerkiksi koulukiusausta, onko jokin asia vaikeaa oppia, onko lapsella synnynnäisesti tai muuten fyysistä "vammaa" tai kipua esim. syöpä, jalkojen halvaus, onko lapsella tarpeeksi hyviä ystäviä ja hyvä porukka joiden kanssa hän liikkuu jne.) ja monet muut asiat.

Jos vanhemmilla ei mene kaikki hyvin, lapset ovat mestareita heijastamaan sen kaiken omaksi syykseen. Jos vaikkapa äidillä on ollut raskas päivä ja hän laskee rahojen olevan niin tiukilla, ettei ensivuonna tehdäkkään aviomiehen kanssa häämatkaa Kanarian saarille, lapsi syyttää helposti itseään: "Jos vain en olisi pyytänytkään tätä uutta paitaa, niin äiti olisi iloinen. Kaikki on syytäni.". Myös pahat päivät, kun jotkut perheessä riitelevät toisensa kanssa, riita ja huonotuulisuus tarttuu helposti myös muihin, jonka jälkeen koko perhe murjottaa. Tämä on normaalia joka perheessä, mutta suuressa perheessä on tilaa useammille temperamenteille, ja toiset voivat olla hyvin herkästi suuttuvia ja pitkävihaisia, ailahtelevia tms.

Tämä nyt ei liittynyt yksinomaa lestadiolaisuuteen, vaan myös sellaisiin perheisiin, joissa muuten on paljon lapsia.
31.08.2011 20:29
Matau144 Pronssiliiga Taso 9
Kyllä minunkin äitini perheessä oli ainakin se yhdeksän lasta + oma äitini, eivätkä lestadiolaisia olleet. Ja huomiotakin riitti jokaiselle.

Tietenkin sen ymmärtää, että mitä enemmän lapsia, sitä enemmän se vaatii työtä. Tuskin kukaan äiti tai isä unohtaa lapsensa nimeä, oli heitä sitten kuinka monta tahansa.

Ekassa viestissäni saatoin vähän negatiivisesti puhua lestadiolaisista, mutta en todellakaan automaattisesti vihaa jokaista lestadiolaista. Yläasteella moni lestadiolainen oli paljon mukavampi kuin joku muu oppilas, joka ei kyseiseen uskontokuntaan kuulunut. Joskus tuntui jopa siltä, että lestadiolaiset puhuivat paljon vapaammin, välittämättä siitä kuka nyt satut olemaan.

Mulla ei ole tapana tuomita uskonnon takia. Jos tuomitsisin, ei mulla olis varmaan yhtään kaveria täällä, kun en toista ateistia tunne.

Nykyaikana nuo rajoitukset ei tunnu olevan niin tärkeitä kuin ne ehkä ovat olleet entisaikoina. Tuntemillani lestadiolaisperheillä on kyllä televisio (en sitten tiedä, katsovatko ihan TV:tä vai sitten ihan videoita/DVD:itä) ja tietokone. Koska en lestadiolainen ole, en voi myöskään olla tästä ihan varma, mutta ehkä siinä televisiossakin vaikuttaa enemmän se, että mitä katsoo kuin että saako sitä katsoa ollenkaan.
01.09.2011 20:33
walkingalone Pronssiliiga Taso 8
No mun mielestä on tosi tyhmää, että hankkii kolkyt lasta ja sitten hädintuskin muistaa lastensa nimiä. Tässä maassa on muutenkin lisääntynyt väkiluku yli puolet enemmäksi kun oli aikasemmin ja se lisääntyy kokoajan lisää. Uskon, että jossain vaiheessa ihmisiä on ihan liikaa ja kaikki elintarvikkeet alkaa käydä vähiin. Siitä ei sitten hyvää tuu.
Mutta sit myös toisaalta jos joku on syntynyt lestadiolaisperheeseen, niin eihän sille voi mitään ja jos siitä sitten sitä haukutaan tai syrjitään, niin sehän on ihan sama asia kun että haukuttais tummemmasta ihosta ja se on säälittävää. Vaikka ihminen ois erilainen uskonnoltaan tai ihonväriltään tai miltä vaan niin se ei muuta sitä itse ihmistä mitenkään.
02.09.2011 20:38
Chappy Hopealiiga Taso 11
Ei mulla oo mitään niitä vastaan. Naapurissa asuu lestadiolaisia ja välillä miettii et onko niitä tullu taas lisää kun ei kaikkia ole edes nähnytkään.
02.09.2011 20:58
kuriton123 Hopealiiga Taso 13
Sanon nyt ihan heti alkuun, että minun puolestani jokainen saa uskoa vaikka Twilightiin(Huono vertaus)
Mutta on hieman väärin ,että maapalloa kuormitetaan esim: Seitsemän lapsisella perheellä , kun ihmisiä on muutenkin liikaa, jokaisessa perheessä olisi hyvä jos olisi 1-2 lasta, minun mielestäni(Hox! En puhu nyt täydellä varmuudella, joten kenenkään ei tarvitse ottaa itseensä)on hieman typerää olla käyttämättä ehkäisyä vain, koska jokainen lapsi on pyhä, minusta jokaisella naisella pitäisi uskonnosta riippumatta olla oikeus aborttiin.Maailmassa on paljon orpoja, miksi ei voida adobtoida, jos tahdotaan iso perhe?
03.09.2011 06:50
Chappy Hopealiiga Taso 11
Miten niillä on varaa kaikkeen ku lapsiakin on niin paljon?
1 2